
China

China has devoted extensive resources

to building one of the largest and

most sophisticated filtering systems

in the world. As the Internet records

extraordinary growth in services as

well as numbers of users, the Chinese

government has undertaken to limit

access to any content that might po-

tentially undermine the state’s control

or social stability by pursuing strict

supervision of domestic media, delegated liability for online content providers,

and, increasingly, a propaganda approach to online debate and discussion.

Background

The convening of the Seventeenth Chinese Communist Party (CCP) Congress in Octo-

ber 2007, at which China’s top echelon of government leaders chose their eventual

successors, was the beginning of a momentous year for China, and consequently for

domestic and international news media. On March 10, 2008, hundreds of monks in

the Tibetan autonomous region led a series of protests to demand loosening of restric-

tions on religious practices and even independence for Tibet.1 Chinese authorities

RESULTS AT A GLANCE

Filtering

No Evidence

of Filtering

Suspected

Filtering

Selective

Filtering

Substantial

Filtering

Pervasive

Filtering

Political �
Social �
Conflict and security �
Internet tools �

Other Factors Low Medium High

Not

Applicable

Transparency �
Consistency �



rapidly responded with arrests and a violent crackdown against thousands of monks

and rioting Tibetans.2 A corresponding clampdown on reporting from the region and

other Tibetan-populated areas in western China left media with a dearth of reliable in-

formation; official accounts and dispatches released by Tibetan exile organizations put

issues like the actual death toll in question. The crackdown in Tibet galvanized protests

both in support of and opposed to China’s policies toward its religious and ethnic

minorities, especially as symbolized in the Olympic torch making its way in an elabo-

rate tour around the world. The conflicts that erupted in cities as distant as Paris3 and

Seoul in March and April contributed to a so-called transnational Chinese backlash

against Western media portrayals of China, culminating in an ‘‘anti-CNN’’ movement

and a call for a boycott against the French supermarket chain Carrefour.4

On May 12, 2008, a 7.9-magnitude earthquake, with its epicenter in Wenchuan

county, Sichuan province, killed around 90,000 people and injured hundreds of thou-

sands, leveling more than 5 million buildings and leaving millions homeless.5 During

the massive relief efforts and national mobilization of volunteers and monetary contri-

butions immediately following the quake, media were allowed to operate with unprec-

edented openness, with official state outlets such as China Central Television winning

notice and praise for presenting timely and uncanned news. However, within a few

weeks authorities began to encircle and regulate the story—for example, by issuing

more bans on coverage of certain topics and requiring registration of reporters. It took

authorities repeated efforts to quash coverage of one of the most potent and enduring

controversies: the tragic deaths of thousands of schoolchildren and teachers attributed

to shoddy school construction, along with the implication that government officials

were responsible.6 Authorities did not release an official statistic of the number of

schoolchildren who died until almost a year after the quake, and some claimed that

the official figure of 5,335 was too low, compared to Reuters’ estimate of 9,000 deaths,

KEY INDICATORS

GDP per capita, PPP (constant 2005 international dollars) 5,084

Life expectancy at birth (years) 73

Literacy rate (percent of people age 15þ) 93

Human development index (out of 179) 94

Rule of law (out of 211) 121

Voice and accountability (out of 209) 196

Democracy index (out of 167) 136 (Authoritarian regime)

Digital opportunity index (out of 181) 77

Internet users (percent of population) 22.6

Source by indicator: World Bank 2009a, World Bank 2009a, World Bank 2009a, UNDP 2008, World

Bank 2009b, World Bank 2009b, Economist Intelligence Unit 2008, ITU 2007, ITU 2008.

450 China



calculated from reports by the state news agency and local media.7 This accusation led

one commentator to state, ‘‘Chinese news reports on this major story unfolded in a

complicated environment, and it is impossible to render a simple verdict about media

coverage.’’8

With more than USD 40 billion spent on hosting the 2008 Olympic Games in Bei-

jing, the Chinese government acted to assert control over this global event while pre-

senting an open and welcoming environment for athletes, media, foreign dignitaries,

and visitors.9 As part of these overtures, the government issued regulations in January

2007 allowing journalists to travel across the country without registering with local

authorities and to interview subjects without official consent.10 While the unblocking

of Web sites and improved access to officials at Olympics venues marked some im-

provement in openness and transparency, the government also stepped up surveil-

lance around Beijing and prevented activists from petitioning to use legally sanctioned

protest zones.

After a news conference held by the U.S. men’s volleyball team, in which several

Chinese reporters had their notebooks (and at least one tape recorder) confiscated, Bei-

jing Olympics spokesman Sun Weide denied knowledge of this differential treatment

of Chinese reporters: ‘‘I am not very clear about the situation you raised,’’ he said.

‘‘For Chinese journalists, they very much enjoy the rights to cover the Beijing Olympic

Games. . . . the rights are protected by the constitution in China.’’11 Yet China’s ‘‘open-

door’’ policy for journalists as a result of the Olympics had a marginal impact on Olym-

pics coverage by domestic media. The government persisted in its clampdown on local

Chinese media,12 and the Foreign Correspondents’ Club of China confirmed 63 cases

of reporting interference during the Olympics, out of a total of 178 in 2008, including

ten incidents of police roughing up reporters and breaking their cameras.13 While the

relaxed rules for foreign journalists were made permanent in October 2008,14 new rules

issued in February 2009 required reporters based in Hong Kong and Macao to apply for

a permit prior to every reporting trip to mainland China.15

A month after the Olympics concluded, a scandal erupted over tainted milk products

that killed six infants and sickened nearly 300,000 others.16 Information soon emerged

indicating that provincial governments and central government agencies, as well as

officials from the Sanlu group, China’s leading seller of milk powder, had either sup-

pressed earlier reports or failed to act, likely at the cost of human lives.17 Although

it had been receiving complaints about its infant milk powder since December 2007,

the Sanlu group only informed its board in August 2008, prompting its joint ven-

ture partner Fonterra to inform the New Zealand government.18 A reporter for the

newspaper Southern Weekend, known for its investigative reports, wrote in a blog post

that he and several other journalists were prevented in July from publishing findings

about how milk powder was making children sick because of pressure from Sanlu

China 451



officials as well as an overall Olympics-related clampdown on negative news cover-

age.19 In January 2009, 21 defendants were convicted for their roles in the production

and sale of melamine-tainted products, including two melamine producers, who

received death sentences, and the former Sanlu chairwoman, who was sentenced to

life imprisonment.20

As 2008 progressed, the Chinese government demonstrated a perceptible shift in its

media-control policies in order to better manage the handling of negative news

reports, which continued to spread with incredible speed and intensity on the Inter-

net. This approach involves the government responding more actively and rapidly to

fast-breaking news events, primarily by attempting to set the agenda for coverage

rather than suppress it.21 With lessons learned about the upsides of transparency and

timeliness from the early Sichuan earthquake coverage and other emergencies, the

central government reportedly began allowing local governments to disclose infor-

mation about unrest and protests in an apparent attempt to ‘‘control the news by

publicizing the news.’’22 However, despite gestures toward broader openness with the

media, the government clearly did not intend to relinquish control.23 This tactic often

resulted in the same delivery of ‘‘authoritative’’ facts, with state news agencies such as

Xinhua and the People’s Daily benefiting over commercial media from this selectively

enhanced coverage.24 In February 2009, the official China News Service announced

that it would create a blacklist of journalists engaged in ‘‘unhealthy professional con-

duct,’’ and those found breaking rules would be prohibited from engaging in news

reporting and editing work.25

Coming off of these perceived triumphs and devastating crises, the Chinese govern-

ment warned that extra vigilance was needed in 2009. The potential for increased

social instability triggered by the global financial crisis increased anxieties in a year

already punctuated by powerful anniversaries of events tainting the legacy of the

CCP, which will also commemorate 60 years since the founding of the People’s Repub-

lic of China: 20 years since the June 4, 1989, Tiananmen Square crackdown; 50 years

since the Tibetan uprising that led to the Dalai Lama’s exile; and ten years since the

Falun Gong spiritual movement was banned quickly after their 10,000-strong flash

protest in front of Zhongnanhai, the compound of the Chinese central leadership.

Thus, officials repeatedly issued reminders that ‘‘stability preservation work’’26 would

be a top priority. At a media forum in January, an official in China’s Internet affairs

bureau said, ‘‘You have to check the channels one by one, the programs one by one,

the pages one by one. . . . You must not miss any step. You must not leave any

unchecked corners.’’27 Efforts to enforce stability preservation have resulted in predict-

able crackdowns on media reporting; for example, in March 2009, reporters were

detained, turned back, or had their recordings confiscated when trying to visit Tibetan

areas in three provinces ahead of the first anniversary of the unrest in Tibet.28

452 China



Internet in China

China leads the world with 298 million Internet users, an increase of 42 percent from

2007 to the end of 2008.29 More astoundingly, in this same time period more than 90

percent of these users had broadband access, a spike of over 100 million.30 China also

has the world’s biggest cell phone market, with some 583.5 million subscribers.31 The

rural-urban divide that influences many gaps in the informatization of the national

economy is closing, but it remains substantial. Rural areas and the poorer western

provinces are beginning to gain ground, against a national Internet penetration rate

of 22.6 percent.32 At the end of 2008, rural Internet users made up almost a third of

the entire online population, a jump of over 60 percent.33 While many of the poorer

and western provinces such as Yunnan, Gansu, and Guizhou continue to have pene-

tration rates of less than 10 percent, they also have considerable growth rates, upward

of 50 percent.34 Driven by the policy goal that ‘‘every village has access to the tele-

phone and every township has access to the Internet’’ by 2010, infrastructure develop-

ment has expanded broadband Internet access to 92 percent of townships.35 Gender

is also an important demographic factor in the urban-rural divide, with rural male

users outnumbering women by 15 percent. Internet users between the ages of 10

and 19 gained ground in 2008, increasing to 35 percent of all users and overtaking

the 20–29 age group to become the leading demographic using the Internet.36

Web sites registered in China are another exponential growth area, increasing by

91.4 percent since 2007.37 Social media platforms continue to take hold: 210 million

Internet users in China have visited video-sharing sites, 54 percent have blogs (al-

though only 35 percent of those update them at least once every six months), almost

a third participate in online discussion forums, and 19 percent belong to social net-

working sites.38 Chinese netizens have access to a wide variety of well-developed Inter-

net platforms for the domestic market, which have typically outpaced foreign services,

such as search engines (Baidu’s market share is at 63 percent compared to Google’s

28 percent), online portals (the top four portals—Sohu, Sina, Tencent, and Netease—

claim 73 percent of sector revenue), bulletin board services (BBS) and discussion

forums, online video sites, blogs, social networking (the service Kaixin has an esti-

mated 30 million daily users), and booming business-to-customer e-commerce.39 Since

2006, when only China Netcom and China Telecom were permitted to offer pilot

commercial VoIP services in selected cities,40 the number of VoIP service providers has

reached 3,000, mainly in Beijing and Shanghai, with the number of users reaching

80 million.41

In 2008, China’s telecom regulator, the Ministry of Information Industry (MII),

was dissolved and its functions absorbed into the new Ministry of Industry and

Information Technology (MIIT).42 In addition to the MII mandate to regulate

China 453



telecommunications, Internet, broadband, electronics, computing, and software, the

MIIT’s enhanced authority includes supervision of IT development, formerly held by

the National Development and Reform Commission.43 Physical access to the Internet

is controlled by the MIIT and is provided by eight state-licensed Internet access pro-

viders (ISPs), each of which has at least one connection to a foreign Internet back-

bone.44 China’s international outlet bandwidth reached 640 Gbps in 2008, an

increase of 73.6 percent, but China Telecom (ChinaNET) maintained more than 50

percent of that bandwidth.45 China Netcom (now China Unicom) joined China’s sec-

ond-largest ISP, China169, after China Telecom split off in 2003.46

In an effort to boost the fixed-line phone industry’s competitiveness in the mobile

market, in 2008 numerous ministries jointly decided to merge the assets of the nation’s

six state-owned telecommunication companies and form three groups, announcing a

plan to issue licenses for high-speed 3G cell phone services after the restructuring.47

As part of the reorganization, China Netcom was fully incorporated into China Unicom

in October 2008, reportedly completing the biggest merger in Chinese history.48 In

January 2009, the MIIT issued three 3G licenses, with China Unicom and China Tele-

com receiving licenses for established 3G services and China Mobile authorized to carry

a Chinese TD-SCDMA service, so far unproven, that has been a priority of research and

development for the government.49

By sheer scope and range of topics—from online novels to video satires50—the Inter-

net ‘‘cannot be ignored as a battleground for spreading public opinion’’ and senti-

ment.51 Frequently, incidents that go viral (gaining widespread popularity by virtue

of being shared on the Internet) are then catapulted into national prominence, fre-

quently leading to calls for government action and response. According to Hu Yong,

a journalism professor, dedicated coverage by online portals, extensive commentary

on discussion forms, and the potency of Internet rumors that reverberate back into

traditional media are driving convergence in the communications industry—especially

in spawning ‘‘new media events’’ that often result in consequences for the officials,

businesspeople, or celebrities involved.52 In an unpublished investigative report

obtained by David Bandurski of the China Media Project, the vice president of People’s

Daily Online said that of the numerous secret internal reports sent up to the Central

Party Committee each year, two-thirds of the few hundred reports given priority and

action by top leaders are from the Internet Office of the State Council Information

Office.53

The rising prominence of collective efforts over the Internet to target and expose per-

sonal data,54 known as ‘‘human flesh search engines,’’ appear to serve a voracious

appetite within the Chinese online community for personal accountability. According

to Xinhua, the phenomenon had its origins in 2001, when a man posted a picture of

a woman he claimed to be his girlfriend on the portal Mop.com, and other Internet

users identified her as a model for Microsoft, proving him a liar.55 They can initiate

454 China



investigations as straightforward as looking for missing relatives, but sometimes stray

into questionable acts of vigilantism involving threats and harassment. In the years

since, the human flesh search engines have scored a series of successes in identifying

corrupt officials who have acted shamefully or abused their office (and are often sub-

sequently punished), as well as attacking private individuals engaging in perceived

distasteful behavior.56 These loosely networked efforts are capable of launching cam-

paigns against people like Grace Wang, a Chinese student at Duke University who

was filmed in April 2008 attempting to referee between two opposing groups of pro-

testers at a ‘‘Free Tibet’’ action on campus.57 After the video was posted on YouTube

and other Web sites, the online reaction was swift: she was lambasted in Chinese-

language discussion forums and portals for being ‘‘brainwashed’’ and a ‘‘race traitor,’’

among other things, and her parents living in China went into hiding after threats

were painted on their apartment.58

At times, online activity has tested this relationship between citizens and gov-

ernment on a range of sensitive issues. Signed by more than 300 Chinese activists,

scholars, lawyers, and others, Charter 08 was issued online on December 9, 2008, as

a manifesto inspired by the founding of Charter 77 in Czechoslovakia in 1977.59

It called for the protection of human rights, an independent judiciary, a republican

system of ‘‘one person, one vote,’’ and other comprehensive reforms.60 Charter 08

provoked a clear response from authorities, who questioned or detained more

than 100 of the original signatories, including Liu Xiaobo, a well-known dissident

who was detained without process on December 8 and continued (as of May 13,

2009) to be held at an unknown location.61 However, through circulation by

e-mail and other means, Charter 08 had garnered more than 7,000 signatures by early

2009.62

Beyond the hot-button incidents that carry news cycles,63 the interaction between

top-down media supervisory structures and a more porous and unpredictable online

sphere have also contributed to the rise of a number of phenomena unique to the

Chinese cybersphere. The so-called Fifty Cent Party, a term referring to an estimated

280,000 Web commentators nationwide who zealously support the CCP and were ini-

tially rumored to net 50 cents per post, are directly organized by the government to

‘‘guide’’ online public opinion.64 It had its origins at Nanjing University in 2005,

where students were recruited with work-study funds to advocate the party line on an

online student forum, and it has been institutionalized to the extent that the Ministry

of Culture developed Web commentator trainings (complete with exams and job certi-

fication) and major Web sites are required to have in-house teams of these govern-

ment-trained commentators.65 Thus, while the government continues to aggressively

intervene in news media coverage, these Fifty Cent Party members are proliferating

because the CCP also has come to recognize the potential benefits of a public relations

approach to online discourse.

China 455



Legal and Regulatory Frameworks

Although China’s constitution formally guarantees freedom of expression and pub-

lication66 and the protection of human rights,67 legal and administrative regulations

ensure that the Chinese Communist Party will be supported in its attempt at strict su-

pervision of all forms of online content. The Internet has been targeted for monitoring

since before it was even commercially available,68 and the government seems intent on

keeping regulatory pace with its growth and development.

Underlying all regulation of the Internet is a pantheon of proscribed content.

Citizens are prohibited from disseminating between nine and eleven categories of

content that appear consistently in most regulations69; all can be considered sub-

versive and trigger fines, content removal, and criminal liability.70 Illegal content,

although broadly and vaguely defined, provides a blueprint of topics the government

considers sensitive, including endangering national security and contradicting offi-

cially accepted political theory, conducting activities in the name of an illegal civil

organization, and inciting illegal assemblies or gatherings that disturb social order.71

Campaigns directed at cracking down on the perceived harmful societal effects of

Internet development have been both publicly mobilized and opaquely implemented,

but the latter are no less of a reality. The severity of Internet content control also fluc-

tuates during different time periods, especially those buffering politically sensitive

events. For example, an official announcement from the General Administration of

Press and Publications stating that ‘‘a healthy and harmonious environment for a

successful Seventeenth Party Congress’’ would be encouraged by stamping out ‘‘illegal

news coverage’’ and ‘‘false news’’ precipitated a crackdown on political news reporting,

commentary, and Internet discussion through the close of the Party Congress in Octo-

ber.72 In those sensitive months, authorities closed 18,401 ‘‘illegal’’ Web sites and tar-

geted Internet data centers, the physical computers that private firms rent to offer

online interactive features.73

On January 5, 2009, seven ministries (including the Ministry of Public Security and

the Ministry of Culture) were convened by the State Council Information Office (SCIO)

to discuss selected activities for repairing the flood of ‘‘vulgar’’ (disu) content on the

Internet that harms the minds and bodies of youth.74 The crackdown was soon

extended to include cell phone messages, online games and novels, videos, and radio

programs; by January 23, the China Internet Illegal Information Reporting Center

(CIIRC) had received nearly 19,000 reports of harmful content, leading authorities to

shut down 1,250 illegal Web sites and to delete more than 3 million items.75 The tar-

geting of vulgar and pornographic content also netted some political casualties, nota-

bly the blog service provider Bullog.cn (Niubo), founded in 2006 by blogger Luo

Yonghao. Bullog, which had become an important platform for liberal-leaning intel-

lectuals and political bloggers, was shut down on January 9, 2009, for ‘‘picking up

456 China



harmful information on political and current affairs.’’76 Its closure was linked to its

status as the leading domestic circulator of Charter 08,77 as it had already survived a

suspension in October 2007 during the Seventeenth Communist Party Congress and

the purging of multiple high-profile blogs.78 By April 2009, Luo had migrated the site

as Bulloger.com to a server overseas, which was accessible only by proxy server and

‘‘unlikely ever to be allowed to exist in China.’’79

In addition to campaigns dedicated to ‘‘strict supervision’’ of online providers in

order to curb various types of ‘‘harmful’’ information,80 the government has managed

to develop a relatively comprehensive strategy for managing online media. Since 2004,

when essays and articles posted online began to be restricted more systematically,

government supervision has evolved to rely largely on informal controls within official

structures and stringent formal regulation. Nevertheless, it has been a challenge for the

Chinese government to establish the same level of control over the Internet and online

media as it has over the traditional media, because of factors including the relative de-

centralization of government supervision, the scale and viral possibilities of content

available online, and the greater number of nonstate actors.

A major development in Chinese cyberspace since 2005 has been the flourishing

of online news media, which now rank among the top online activities and reached

234 million Internet users in 2008.81 Not only do Chinese users cite the Internet as

their most important source for information, more important than television and

newspapers, but also the national information clearinghouse on information tech-

nology, the China Internet Network Information Center, acknowledges that ‘‘the

report[ing] of major events, such as the Olympics, has enabled network[ed] media to

stand on a par with mainstream media.’’82 Supervision of the media, previously exe-

cuted primarily by the Propaganda Department of the CCP, has been split with the

SCIO, whose local branches have supervisory responsibility over Internet content.83

As a result, most major online content providers and portals are registered in Beijing

and are managed by the Beijing Internet Information Administration Bureau under

the Beijing Information Office. Web sites and content providers have been reported

to operate with greater or lesser levels of freedom depending on where they are

registered.84

Any organization transmitting content electronically about current politics, eco-

nomic issues, and other public affairs must abide by the 2005 Provisions on the Admin-

istration of Internet News Information Services (‘‘Internet News Regulations’’).85 These

regulations introduced a complex regulatory scheme with the result that only news

originating from state-supervised news outlets could be posted online. Government-

licensed and authorized news agencies are limited to covering specific subjects

approved by the state,86 but at least are allowed to conduct original reporting on ‘‘cur-

rent events news information,’’ defined as ‘‘reporting and commentary relating to

politics, economics, military affairs, foreign affairs, and social and public affairs, as

China 457



well as reporting and commentary relating to fast-breaking social events.’’87 All Web

sites that are nongovernmental entities, or otherwise not licensed news agencies, are

restricted from performing any journalistic function, limiting them to reprinting

content from central news outlets or media under the direct control of provincial

governments.88 In practice, major portals are not permitted to repost many articles

published by print media online.

To discipline media, government ministries and Communist Party organs use both

formal controls, such as policies and instructions and defamation liability, and infor-

mal mechanisms, including editorial responsibility for content, economic incentives,

intimidation, and other forms of pressure.89 Generally, authorities prefer to issue

instructions advising on topics to be censored informally by means of short message

service (SMS), chat, or e-mail, or at regular meetings with editors. Coverage of politi-

cally sensitive events is zealously managed at every stage in order to reduce the risk of

exposure to the smallest possible degree.90 This management includes prior bans on

publication and time limits for obeying instructions, as well as ‘‘guidance’’ that serves

a more propagandistic function, including instructions on whether to place news,

when to place news, where to place it, and in what form it should be publicized.

When ‘‘mass incidents’’ or major events such as the 2008 Olympic Games reach their

conclusion, the grasp loosens over time, but it remains an unrelenting presence.

Despite the challenges and intense resources required to effectively police online

media, many of these formal and informal controls have nevertheless been extended

to Chinese cyberspace. China’s legal framework for Internet access and usage is

achieved by the participation of state and nonstate actors at all institutional levels.91

Control over Internet expression and content is multilayered and achieved by dis-

tributing criminal and financial liability, licensing and registration requirements,

and self-monitoring instructions to nonstate actors at every stage of access, from the

ISP to the content provider and the end user. Some of these blunt and frequently

applied methods include job dismissals; the closure of Web sites, often by their Web

hosting service, for a broad array of infractions92; and the detention of journalists,

writers, and activists. In 2008, 49 individuals were known to be imprisoned for online

activities,93 including several (such as Huang Qi and Du Daobin) serving their second

period of detention for Internet-related crimes.94 Internet users have also been targeted

for posting photographs and other multimedia online.95 For example, journalist

Qi Chonghuai was questioned by police about an article he cowrote about a corrupt

local official and photographs of a luxurious government office building on the anti-

corruption online forum of the Xinhua News Agency, before being sentenced to

four years imprisonment on fraud and extortion charges.96 Schoolteacher Liu

Shaokun was detained on June 25, 2008, and sentenced to one year of ‘‘reeducation

through labor’’ for posting pictures of school buildings that collapsed in the Sichuan

earthquake.97

458 China



Internet content providers, such as BBS and other user-generated sites, are directly

responsible for what is published on their services.98 All services providing Internet

users with information that fail sufficiently to monitor their Web sites and report vio-

lations, or that produce, publish, or distribute harmful information, face fines and

other serious consequences, including shutdown, criminal liability, and license revoca-

tion.99 The government has used this approach to bring social media like video-sharing

sites in line with the larger governing framework for Internet content regulation. The

Provisions on the Management of Internet Audio and Video Programming Services

(‘‘Video Regulations’’), effective January 1, 2008, were a further refinement of the

government’s attempt to create a sustainable ‘‘walled garden’’ of self-policed local-

language content for the Chinese cybersphere.100 Jointly issued by the broadcast media

regulator the State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) and the MII,

the regulations require video service providers that produce their own content to

obtain both a broadcast production license and rarely issued Internet news infor-

mation services licenses, which are regulated by the MII,101 thus carrying forward the

model introduced in the Internet News Regulations. Just as unlicensed service pro-

viders may not upload or transmit content for anyone, they are also prohibited from

allowing any individuals to upload content pertaining to ‘‘current events’’ news.102

In addition to the types of illegal content routinely proscribed in Internet regula-

tions, SARFT issued a notice on March 30, 2009, detailing 21 unusually specific and

wide-ranging additional content categories that online video providers should edit or

delete.103 These include distortions of Chinese culture and history; disparaging depic-

tions of revolutionary leaders, heroes, police, army, or judiciary; depictions of torture;

mocking depictions of catastrophe, including major natural disasters; excessively

frightening images and sound effects; and ‘‘sexually suggestive or provocative content

that leads to sexual thoughts.’’104 The notice also mandates providers to improve their

content administration systems by hiring personnel to review and filter content, espe-

cially online music videos and other video entertainment, original content, and even

netizen reporters (paike).105

For the first time, individuals are singled out in the Video Regulations, so that ‘‘pri-

mary investors’’ and ‘‘managers’’ can be fined up to RMB 20,000 or barred from engag-

ing in similar services for five years for violations such as not sufficiently policing

content or changing shareholders without going through specified procedures.106

Implementation of these regulations has been uneven, a trademark of many laws in

China. A significant degree of uncertainty was also created by the inaugural require-

ment that online video service providers be either wholly state owned (as defined in

Article 65 of the 2005 Company Law) or entities where the state holds the controlling

interest, until the government clarified in February 2008 that this provision did not

apply to already established Web sites.107 Initially, 25 video-sharing portals were

shut down (including 56.com), and another 32 video-sharing Web sites including

China 459



Tudou.com—China’s largest video-sharing portal—were warned for hosting improper

material in March 2008.108 The third-largest Chinese video-sharing site, 56.com, went

off-line mysteriously in June 2008 for more than a month,109 and Youku.com received

a license from SARFT in July 2008.110

Technical filtering associated with the so-called Great Firewall of China is only one

tool of informal control applied in China. For example, to manage the explosion of

the Chinese blogosphere, which reached 162 million blogs at the end of 2008,111 blog

service providers must not only install filters that do not allow the posting of po-

tentially thousands of keyword combinations, but also flag certain posts for review.

Comment sections, forums, and other interactive features that pose a higher risk of

containing sensitive content can be shut off, while posts can be deleted or concealed

by the provider so that only the author can see them.112 Bloggers who are considered

to have written too many troublesome posts can have their accounts canceled at will.

The unfolding of one mass incident presents a crucial case study on the range of

online and media strategies to gather and communicate information, as well as govern-

ment attempts to manage them. On June 22, 2008, the body of middle school student

Li Shufen was found in the Ximen River in Weng’an county, Guizhou province.113 Al-

though authorities declared her death to be caused by accidental drowning, her family

believed that she was a victim of a crime and pressed for an investigation. Rumors cir-

culated that relatives of the country party secretary and police chief were among the

people Li was with on the night of her death, one of whom said she jumped suddenly

while he was doing push-ups.114 In less than a week, the furor had grown so much that

a group of hundreds of marchers heading toward government offices morphed into a

crowd of up to 30,000 rioters, who surrounded a police headquarters and set fire to

buildings and police vehicles.115 For a week, local officials were silent, and only one

piece of news was released by the official Xinhua News Agency, describing protesters

as ‘‘some people who did not know about the exact context of what had hap-

pened.’’116 In contrast to the silence of state-run media, numerous photos and video

clips of the rioting appeared immediately on blogs and various online forums such as

Tianya and the People’s Daily Strong China forum, while unconfirmed and conflicting

stories about the girl’s death were circulated on the Internet.117 Angry netizens and

Web site moderators dueled vigorously, with users posting in increasingly oblique

and creative ways and Web sites aggressively deleting and blocking information about

the incident.118 Furthermore, although hundreds of video clips appeared on YouTube,

Chinese users could not access certain videos about the incident, and none appeared

on two of biggest China’s domestic video-sharing sites, Tudou.com and Uume.com.119

Soon after, state-run media began increasingly to report news and official announce-

ments regarding the Weng’an riot on Chinese news sites, but without allowing

Internet users to leave comments. Other media attempting to cover the story were

compelled to apply for special press passes in order to secure interviews, which were

460 China



then attended by local officials.120 By early July, state media were providing updates

on the girl’s cause of death and confirming that four officials had been fired as a result

of the incident.121

At the same time, because these compulsory control mechanisms are actually imple-

mented through informal processes, provider-based content control is neither narrow

nor entirely predictable. A study of Chinese blog service providers demonstrated that

there is substantial variation in censorship methods, the amount of content censored,

and providers’ transparency about deleting or depublishing content.122 Similar find-

ings were reached in a Citizen Lab study of four popular search engines in China,

which found significant variations in the level of transparency about filtering, actual

content censored, and methods used, suggesting that there is not a comprehensive sys-

tem for determining censored content.123 While Google and Microsoft, which are

hosted outside China, actually delisted certain search results, the two search engines

hosted inside China, Yahoo and Baidu, ran their Web crawlers behind China’s filtering

system, and therefore did not index Web sites already blocked by the Chinese govern-

ment. Although Google censored considerably less than the other search engines, it

also has a practice of prioritizing authorized local content, which researcher Nart Ville-

neuve found amplified the significance of the censored Web sites, as they were the

only ones to offer differing viewpoints.124 Indeed, the complexity of these informal

control mechanisms was further revealed in April 2009, when an employee of China’s

leading search engine, Baidu, leaked a folder containing the substance and flow of in-

ternal censorship.125 These included lists of topics, keywords, and URLs to be blocked,

lists of banned forums, employee guidelines for monitoring work, censorship guide-

lines for the popular Baidu post bars, and guidelines of how to search for information

that needed to be banned.126

The government’s filtering practices can cause considerable anger among China’s

Internet users, especially when entire platforms or tools such as RSS feed sites or

Twitter are blocked.127 The uses of social media form the building blocks for what

blogger Isaac Mao calls sharism, where the ‘‘co-computing of people, networks, and

machines’’ forms a networked pipeline system to spread information in the face of

Internet crackdowns.128

Because of a wide range of factors—from economic incentives and demographic

factors of the online community to the dragnet of legal liability—the impact of self-

censorship is likely enormous and increasingly public, if difficult to measure. Further-

more, the efforts of industry organizations at self-discipline are not entirely removed

from government oversight. In promoting ‘‘Internet cooperation,’’ officials place self-

discipline hand-in-hand with admonitions to abide by Chinese laws.129 The CIIRC

encourages the reporting of ‘‘illegal’’ or ‘‘harmful’’ information and is sponsored by

the Internet Society of China, formally registered as a civil society organization.130 Yet

the CIIRC cited Baidu and Google’s Web and image search engines for returning a large

China 461



number of obscene and pornographic links as part of an announced official crackdown

on obscene and pornographic content in January 2009. Google and Baidu were among

a total of 19 Web sites singled out for harmful, vulgar content available to minors,

including Sina.com, Sohu.com, Wangyi, and Tianya.131

The Chinese constitution protects people’s right to criticize and make suggestions

to any state organ.132 However, a few cases of alleged online defamation publicized

in Spring 2009 exemplify how the Internet is illuminating some of the complexities

of influence and power in the relationships between media, different levels of govern-

ment, and citizens seeking justice.

Land requisitions for commercial development by local governments in China,

where farmers are often inadequately compensated for land and suffer significant losses

in income, are a common problem of poor governance and an inadequate legal sys-

tem.133 After petitions and other attempts to protect concerned farmers’ legal rights

had failed, Wu Baoquan and Wang Shuai were detained for their online criticism of

local government land seizures.134 In 2007, Wu Baoquan had posted information and

conducted his own investigation about a land requisition in Ordos, Inner Mongolia,

where officials forced residents off their land in order to sell it to developers, earning

exorbitant profits while paying compensation well below market rates to the farm-

ers.135 Wu was tried twice for criminal defamation and ultimately his sentence was

increased to two years, although the same court that affirmed his conviction decided

to review his case in April 2009.136

Wang Shuai was the author of a satirical blog post suggesting officials from his

hometown, Lingbao city in Henan province, had misappropriated funds for combating

drought by carrying out policies that actually encouraged drought in order to drive

down land values and justify paying farmers less compensation for requisitioning their

land.137 He was detained in Shanghai by Lingbao officials on March 6, 2009, and

released on bail only after he signed a written confession and his family agreed to cut

down their fruit trees, reducing the compensation they would receive for their land.138

As is often the case, it took media attention, this time through a story in a national

newspaper, the China Youth Daily, to spark the online public scrutiny that would influ-

ence the outcome of Wu’s case. In this instance, higher party officials issued an apol-

ogy (from the Henan province chief of public security), compensated Wang for his

eight days in detention, and fired the local party secretary and punished three others

responsible for the unauthorized land requisition as well as demolishing crops and

buildings before compensation was paid.139

Neither Wang nor Wu was a journalist using a professional platform to disseminate

information, but media were in large part responsible for exponentially expanding

public awareness and discourse on their detention and the problems underpinning

their cases.

462 China



The first litigation to be launched over human flesh search engines also tested how

Internet libel would be dealt with under Chinese law. A Beijing woman named Jiang

Yan had committed suicide in December 2007, months after learning about her hus-

band Wang Fei’s infidelity.140 According to her instructions, posts from the blog diary

she left recounting her ordeal were published posthumously by major Web portals, and

Wang’s anonymous human flesh search engine critics went to work publishing her

husband’s name, address, and other personal details.141 In March 2008, after he was

publicly condemned, harassed, and fired from his job, Wang sued the classmate of his

wife who had posted her blog on his Web site and the portals Daqi.com and Tianya. In

December, after convening a rare panel of 54 judges, a Beijing court ruled in Wang’s

favor, finding that the classmate and Daqi violated Wang’s rights of privacy and repu-

tation, ordering them to pay a total of almost USD 1,200 in damages for emotional dis-

tress, remove the posts, and apologize.142 However, since Wang admitted to his

infidelity, the court did not find that Wang had been slandered. It also exonerated

Tianya, which had acted ‘‘appropriately’’ by deleting a user post containing Wang’s

personal information upon his request.143 Interestingly, after issuing its judgment the

Beijing district court held a press conference to recommend that the MIIT use technol-

ogy to monitor Internet speech and prevent similar infringements.144

While one legal scholar argued that the Chinese legal system ‘‘weighs privacy pretty

heavily against free speech, even when the speech is truthful,’’145 the relatively low

fine may not act as quite as strong a deterrent as plaintiffs like Wang may desire. How-

ever, the legal system has become increasingly responsive to those who feel victimized

by the human flesh search engines, especially corrupt officials. In March 2009, the

Standing Committee of the National People’s Congress approved an amendment to

the Criminal Law that would punish government and corporate employees with access

to personal data who illegally obtain, sell, or leak such information, while Xuzhou city

in Jiangsu province became the first jurisdiction to prohibit the dissemination of

others’ personal information on the Internet.146

Surveillance

The government has continued to refine Internet surveillance mechanisms to closely

track individuals’ online activities.147 In November 2006, the Ministry of Public Secu-

rity announced the completion of the essential tasks of constructing the first stage of its

‘‘Golden Shield’’ project, which is a digital national surveillance network with almost

complete coverage across public security units nationwide.148 Despite the vagueness

of public pronouncements on the implementation of the Golden Shield, the surveil-

lance efforts of local governments, as well as organizations delegated responsibility for

surveillance such as schools and ICPs, are clearly becoming more sophisticated. Since

China 463



2006, local governments have been developing ‘‘Safe City’’ surveillance and communi-

cations networks that connect police stations, through IP video surveillance, security

cameras, and back-end data management facilities, to specific locations including

Internet cafés, financial centers, and entertainment areas.149 Private firms known as

‘‘censorship entrepreneurs’’ have also jumped into the fray, providing advanced text-

mining solutions to enable censors to monitor, forecast, and ‘‘manage’’ online public

opinion, thereby avoiding scandalous and damaging revelations such as the Internet

post in June 2007 that exposed how children were kidnapped and forced into

slave labor at illegal brick kilns in Shanxi province.150 One company featured by

international media, TRS Information Technology, claims to be the ‘‘leading search

and content management technology and software provider in China,’’ serving over

90 percent of the State Council ministries, 50 percent of newspaper press groups, and

300 universities and colleges.151 Although TRS disclosed that its high-end surveillance

systems had been generally adopted by police—specifically that the company had

installed data-mining systems at eight Shanghai police stations so that one Internet

police officer could now do the work of ten—TRS does not list the Ministry of Public

Security as one of its customers.152

Chinese law offers few viable protections for individual privacy, although clauses in

most Internet laws and regulations technically provide for the confidentiality of user

information. The exceptions, however, are more important. For example, regulations

on the management of e-mail services provide that e-mail service providers are duty-

bound to keep personal information and e-mail addresses of users confidential, and

may not disclose them except with user consent or when authorized for national secu-

rity reasons or criminal investigations according to procedures stipulated by law.153

Most Internet regulations allow for disclosure of user information when required by

law, for reasons involving national security, and for criminal investigations, but do

not specify what formal procedures are required or what evidentiary standards must

be met for the disclosure of information. In practice, as has been demonstrated in a

number of cases,154 all ISPs and ICPs not only must capitulate to Chinese government

demands for censoring content, but also are required to assist the government in mon-

itoring Internet users and recording their online activities. Requests to turn over per-

sonal data are often informal or provide little detail, and providers have no discretion

to refuse turning over information to public security officials.155

Real-Name Registration

Registration requirements are often the first step to monitoring citizens’ online activ-

ities. Although this rule is not enforced, new subscribers to ISPs have been expected to

register with their local police bureaus since 1996.156 In March 2005, as part of a CCP

campaign to exercise tighter control over culture, education, and media, all university

BBSs were ordered to block off-campus users and require users to reregister with their

464 China



personal identifying information when going online, eliminating online anonym-

ity.157 The city of Hangzhou was slated to become the first in China to require real-

name Web registration for users to participate in local chat rooms or online forums,

but these regulations were put on hold in May 2009.158 The momentum for real-

name systems might be stronger with cell phones, however. In January 2009, Beijing

Mobile announced that it would begin requiring customers to show identification

when purchasing its Easyown prepaid SIM cards (which amount to 70 percent of the

customers on China Mobile, the nation’s largest carrier) and limit purchases to three

per person.159

Data Retention

In China, ISPs and ICPs must fulfill data retention obligations. Internet service pro-

viders are required to record important data (such as identification, URLs visited,

length of visit, and activities) about all of their users for at least 60 days and to ensure

that no illegal content is being hosted on their servers.160 While 78 percent of users in

China connect from home, 42 percent of users also use Internet cafés as a main access

location.161 However, since 2002, Internet cafés have been heavily regulated: all cafés

are required to install filtering software, ban minors from entering, monitor the activ-

ities of their users, and record every user’s identity and complete session logs for up to

60 days.162 In many cities, they are also connected by live video feed to local police

stations. The providers of electronic bulletin services, including bulletin board services,

online discussion forums, chat rooms, and so on, are required to monitor the contents

of information released in their service system, time of release, and URL or domain

name, and to keep it for 60 days.163

Owned by Tencent, QQ is China’s most popular instant messenger. This service was

found to have installed a keyword-blocking program in its client software to monitor

and record users’ online communication, offering it to the police if required.164

Filtering and surveillance are often complementary processes, especially when ISPs

and ICPs that are liable for the activities of their users delegate human monitors to

monitor and flag content for further review or deletion. Online communications by

e-mail and instant messaging (such as QQ and Skype) are also examined and moni-

tored by the government.165 In October 2008, a joint report by the Information War-

fare Monitor and ONI Asia provided a chilling example of the possibilities for

surveillance conducted by nonstate actors on a massive scale.166 The Chinese-marketed

TOM-Skype, a version of the VoIP and chatting software Skype, kept more than a

million user records in seven types of log files, including IP addresses, user names, and

time and date stamps in all the log files that could be decrypted. All these log files,

along with the information required to decrypt them, were kept on publicly accessible

servers. For call information logs dating from August 2007, the user name and phone

number of the recipient were also logged, while content filter logs dating from August

China 465



2008 also contained full texts of chat messages (which themselves contained sensi-

tive information such as e-mail addresses, passwords, and bank card numbers). Of

the eight TOM-Skype surveillance servers traced by Nart Villeneuve, one server hosted

a special version designed for use in Internet cafés and contained log files and the

censored keyword list, while another contained logs for TOM Online’s wireless

services.

The TOM-Skype surveillance system was triggered when a TOM-Skype user sent or

received messages containing a banned keyword listed in a key file, and those messages

were then stored in log files on a TOM-Skype server. Within the content of these

messages stored in the file logs, when filtered out to eliminate English language

obscenities, almost 16 percent contained the word ‘‘communist,’’ 7 percent the word

‘‘Falun,’’ and 2.5 percent ‘‘Taiwan independence.’’ However, the logged messages also

made reference to other content outside the range of these long-sensitive topics, such

as earthquakes and milk powder.167

Furthermore, the data also contained personal information of Skype users that inter-

acted with TOM-Skype users. Users who attempt to access www.skype.com from China

are redirected to skype.tom.com. While Skype claimed that TOM fixed the security

breaches within 24 hours of the report’s publication,168 the report issued a warning

for ‘‘groups engaging in political activism or promoting the use of censorship circum-

vention technology accessed through services provided by companies that have com-

promised on human rights.’’ From the information contained in the log files, it would

be possible to conduct politically motivated surveillance by using simple social net-

working tools to identify the relationships between users.

Like all other ICPs, most bulletin boards and chat rooms assign personnel to monitor

the content of messages.169 Messages submitted by users are censored by human cen-

sors and filtering systems before appearing online.170 In order to enhance the surveil-

lance on bulletin board systems, since 2005 the users of campus bulletin boards have

been mandated to reregister with their real identifying information before posting mes-

sages online.171

In recent years, serious concerns have been raised about the ability of the Chinese

government to spy on the country’s 624 million cell phone subscribers: in 2008, one

Chinese state-run cell phone company revealed that it had unlimited access to the

personal data of their customers and hands the data over to Chinese security officials

upon request.172 Since 2004, the Chinese government has been drafting legislation to

regulate personal mobile phone communication, which would require all cell phone

subscribers to register for mobile phone service with their real name and identification

card.173 In addition, Chinese police have installed filtering and surveillance systems for

mobile and SMS providers to block and monitor ‘‘harmful’’ short-message communica-

tions.174 Anyone who distributes ‘‘harmful’’ messages or rumors using SMS on mobile

phones can be arrested and convicted.175

466 China

http://www.skype.com


Cyber Attacks

In 2008, organizations advocating for human rights in Tibet and China experienced

escalated cyber attacks during politically explosive events, such as the crackdown on

Tibetan protesters in March, and in the lead-up to the Olympic Games in August. The

preferred method of these attackers was reportedly e-mail viruses, which are more

likely to be undetected by commercial antivirus software because they are hand-

crafted.176 From field research conducted at the offices of the Tibetan Government in

exile in Dharamsala and several Tibetan missions abroad, researchers at the SecDev

Group and the Citizen Lab at the University of Toronto discovered an extensive

malware-based cyber-espionage network that also used ‘‘contextually relevant e-mails’’

to gain ‘‘complete, real-time’’ control of at least 1,295 infected computers in 103 coun-

tries.177 This network, which they called GhostNet, sent e-mails to specific targets con-

taining a Trojan called Gh0st RAT, which in taking full control of infected computers

allowed GhostNet to search and download specific files and covertly operate attached

devices such as microphones and Web cameras. Among the high-value infections,

comprising close to 30 percent of the computers affected, were many foreign affairs

ministries, embassies, regional organizations (such as the ASEAN Secretariat), and

news organizations. Although the complicity or awareness of Chinese authorities could

not be conclusively established, researchers tracked the instances of Gh0st RAT to com-

mercial Internet access accounts located on the island of Hainan in China.

ONI Testing Results

The ‘‘Great Firewall of China’’ uses a variety of overlapping techniques for blocking

content containing a wide range of material considered politically sensitive by the

Chinese government. While China employs filtering techniques used by many other

countries, including domain name system (DNS) tampering and Internet protocol (IP)

blocking, it is unique in the world for its system of filtration, targeting Internet connec-

tions when triggered by a list of banned keywords. Known as a TCP reset, this content

filtering by keyword targets content regardless of where it is hosted.

Reset filtering using TCP is based on inspecting the content of IP packets for key-

words that would trigger blocking, either in the header or the content of the mes-

sage. When a router in the Great Firewall identifies a bad keyword, it sends reset

packets to both the source and destination IP addresses in the packet, breaking the

connection.

China employs targeted yet extensive filtering of information that could have a

potential impact on the Communist Party’s control over social stability, and is there-

fore predominantly focused on Chinese-language content relating to China-specific

issues. For the government, information constituting a threat to public order extends

well beyond well-publicized sensitive topics, such as the June 1989 military crackdown,

China 467



the Tibetan rights movement, and the Falun Gong spiritual organization (all of which

are methodically blocked), and includes independent media and dissenting voices, as

well as content on human rights, political reform, sovereignty issues, and circumven-

tion tools.

Filtering during the 2008 Olympic Games

The OpenNet Initiative monitored a short list of prominent blogs, Chinese-language

and international news sites, advocacy organizations, and social media platforms con-

tinuously from late July to mid-September 2008. This period generally marked one of

the most significant openings in access to information since ONI began monitoring

Internet filtering in China in 2004, but the foundations of censorship based on control

over domestic media and civil society remained.

In 2001, China issued this decree in its official bid for the 2008 Olympic Games:

‘‘There will be no restrictions on journalists in reporting on the Olympic Games.’’178

This promise was significantly compromised, not only in China’s purported long-term

attempt to build a more open and transparent media system,179 but also in the lack of

transparency over its policy on access to online information.

At a press conference on July 28, the media director of the Beijing Olympic Commit-

tee responded to a Wall Street Journal reporter who physically displayed the filtering of

certain Web sites on his laptop by denying anything was amiss.180 This time, a Chinese

Foreign Ministry spokesperson laid part of the blame with the Web sites themselves,

claiming they have problems making them ‘‘not easy to view in China.’’181 Yet, three

days later, on July 31, the IOC admitted to accepting a deal with the Chinese govern-

ment in which sensitive Web sites that were ‘‘not considered Games-related’’ would be

blocked.182

During the Olympics, access was partitioned between the Olympics Main Press Cen-

ter (MPC) in the Olympic Green and the Beijing International Media Center, the main

press venue for non-IOC-accredited journalists.183 The ONI compared data from the

Olympics MPC to that from other locations in Beijing, compiling a snapshot of Inter-

net filtering in China leading up to the Olympics. Testing conducted by the ONI at the

Olympics MPC confirmed that filtering of Internet content continued even for mem-

bers of the foreign press through TCP reset keyword blocking and IP address blocking,

the latter accounting for the vast majority of filtering at the MPC. For each test at the

MPC, the ONI tested at other locations in Beijing with broadband Internet access pro-

vided by China Netcom. Throughout this time period, filtering was nearly identical

between the MPC and consumer-level access on China Netcom and China Telecom,

indicating that the incrementally increased openness was implemented nationally.

Many sites that are routinely blocked by the Chinese government for containing po-

litically sensitive content remained accessible from August 1 to at least mid-September

2008, including the Web sites of human rights organizations and foreign-hosted

468 China



Chinese-language news sites. Overseas news organizations such as the World Journal

and the BBC News Chinese Web site were the main beneficiaries of China’s Olympic

guarantees.

Even though the IOC acknowledged on July 31 that filtering would continue to take

place, a number of Web sites blocked at the MPC on July 25 were accessible a week

later, including Amnesty International, Chinese-language Wikipedia (zh.wikipedia.org),

and an increased swath of independent media including Taiwan’s Liberty Times, the

Hong Kong–based Apple Daily newspaper, Voice of America news, and Radio Free Asia

(www.rfa.org) and its Chinese Web site.

However, RFA’s Tibetan- and Uyghur-language Web sites became inaccessible again

around August 20. Although Flickr remained accessible throughout the testing period,

two of its photo servers were filtered until mid-August. Most of the sites unblocked for

the Olympics remained accessible until at least mid-September 2008 on China Netcom,

although a few (including Amnesty International) were again blocked on China Tele-

com by September 15.

At the same time, the ONI found that the sites being filtered frequently address

tumultuous and controversial changes wrought in preparation for the games, from

crackdowns on civil society to the transformation of a capital city and other social

upheavals. Thus, the majority of advocacy sites and politically ‘‘sensitive’’ organizations

remained blocked, sweeping across a broad range of issues from citizen journalism

(www.zuola.com) to the Three Gorges Probe, as well as nearly all of the Tibetan exile

advocacy groups. Groups staunchly critical of Chinese government policy, including

the press freedom groups Reporters Without Borders and Freedom House, continued

to be blocked. The status of certain news sites, including the China Digital Times Inter-

net news and information clearinghouse and Boxun.com, a dissident news Web site

that Chinese government officials reportedly look to as a source of internal news,

remained unchanged. Furthermore, the accessibility of any Web site does not guaran-

tee that content on that site will be available, as China’s practice of filtering keywords

through a TCP reset appears as robust as ever.

On December 19, 2008, the Web site of the New York Times was reported blocked

even as restrictions were lifted on the Chinese-language Web sites of the BBC, Voice

of America, and Asiaweek, which had been blocked earlier that week.184

In addition to testing during the Olympics period, the ONI also conducted testing in

late 2008 on two backbone providers, the state-owned telecoms China Unicom (CU),

formerly China Netcom, and China Telecom (CT), which between them provide cover-

age nationwide. Because both control access to an international gateway, URL filtering

and domain name system (DNS) tampering implemented by CU and CT affect all users

of the network regardless of ISP.

Nearly all the DNS tampering was executed by CU, while CT blocked a number of

human rights organizations, pornographic sites, and one Hong Kong–based publisher

China 469

http://www.rfa.org
http://www.zuola.com


(mirrorbooks.com) using this method. China Unicom also used IP blocking to filter

nearly 400 IP addresses. These correlated closely with sites blocked on CT through a

method obscured to analysis, in which users were presented with an error page inform-

ing the user that a network error occurred while accessing the Web site. While the error

page can appear in the case of legitimate network errors, the repeated appearance of

the error page indicates blocking is taking place. China Telecom also used a squid

proxy to block a handful of Web sites, including several Flickr photo servers. While

the two backbone providers showed less overlap in filtering methods when compared

with 2006–2007, there continued to be almost complete correlation in blocking be-

tween CU and CT.

At time of testing, most international social media platforms were accessible, includ-

ing Flickr, Blogspot, Wordpress, Facebook, and Twitter. In contrast to 2006–2007,

when all individual Blogspot blogs tested were accessible on China Netcom and

blocked or inaccessible on China Telecom, in 2008 CU and CT blocked nearly all of

the same individual Blogspot blogs tested. Technorati continued to be blocked.

In late 2008, China had resumed blocking many Web sites that were blocked in

2006–2007 and made accessible during at least part of the Olympics period. These

included the independent overseas news sites (The Liberty Times) and Radio Free Asia’s

main Web site and its Mandarin-, Uyghur-, and Tibetan-language sites. However, in

contrast to 2006–2007, some of these Web sites were unreliably or intermittently

accessible during December 2008 testing, possibly as a result of the TCP reset filtering

method used. Sites blocked using the TCP reset included YouTube, Chinese-language

Wikipedia, and BBC News.

A few sites that were accessible in 2006–2007 had been blocked by 2008 testing,

most notably Wikipedia (en.wikipedia.org). The site Wikileaks (www.wikileaks.org)

was also blocked by both ISPs in 2008 testing.

The greatest variations in filtering patterns between 2006–2007 and 2008 occurred

with Chinese-language news media Web sites, likely in continuity from the Olympics.

As in 2006–2007, few international news organizations were filtered, and some for-

merly blocked (e.g., Voice of America news) were accessible. Notably, some prominent

Chinese-language media blocked in 2006–2007 were accessible in 2008, including the

World Journal, www.singtao.com, and the Apple Daily. However, a significant number

of independent media representing different points on the political spectrum con-

tinued to be filtered.

In 2006–2007 and 2008, China filtered a significant portion of content specific to its

own human rights record and practices. As such, only a few global human rights sites

with a global scope continued to be filtered, including Human Rights and Freedom

House. Article 19 and Human Rights First were no longer blocked in 2008, and filtering

on Amnesty International was renewed after a hiatus during the Olympics period. A

typical example of this targeting of China-related content is the differential treatment

470 China

http://www.wikileaks.org
http://www.singtao.com


of two related organizations: while the Web site for the writers’ association PEN Amer-

ican Center hosted content on the jailed dissident and Charter 08 coauthor Liu

Xiaobo, it was accessible (www.pen.org) at the same time that the Chinese PEN Center

(www.chinesepen.org), a site with both English and Chinese content, was blocked

by both ISPs. The sites of watchdogs on Chinese rights defenders and labor rights con-

tinued to be blocked, as did a substantial number of rights organizations based in Hong

Kong.

Certain targets for blocking continued to cut across political and social lines of con-

flict in 2008. The consistent filtering of Web sites supporting greater autonomy and

rights protection for the Uyghur (www.uyghurcongress.org), Tibetan, and Mongolian

(www.innermongolia.org) ethnic minorities is not surprising, as these issues have al-

ready been excluded from official discourse inside China. Nearly all the overseas Tibe-

tan organizations, which conduct activities ranging from news broadcasting for the

Tibetan community to the Tibetan Youth Congress, which lobbies for full indepen-

dence for Tibet, have been blocked. China also continued to block a substantial num-

ber of sites on religion, including the International Coalition for Religious Freedom,

Catholic organizations, and sites on Islam in Arabic, including those presenting ex-

tremist viewpoints (www.alumah.com).

In 2008, China continued to filter a significant number of sites presenting alternative

or additional perspectives on its policies toward Taiwan and North Korea. For example,

the Democratic Progressive Party (DPP) of Taiwan (www.dpp.org.tw) is continually fil-

tered. However, a number of sites with no political content but ending with the do-

main ‘‘.tw’’ were blocked, and Greenpeace Taiwan was the only country Web site of

the organization blocked by both ISPs.

As in 2006–2007, the major exceptions to the focus on politically sensitive topics

specific to China in 2008 were circumvention tools and pornography. A portion,

though not a majority, of proxy tools and anonymizers in both the Chinese (garden-

networks.com) and English (www.peacefire.org) languages were blocked. The circum-

vention tool Psiphon was also blocked, along with the Web sites of the Citizen Lab at

the University of Toronto and the Information Warfare Monitor, sister institutions

engaging in research on circumvention and surveillance. Both ISPs also blocked a sub-

stantial amount of pornographic content.

Although the scope of Internet filtering in China extends far beyond the highly

sensitive issues known as the ‘‘three Ts: Tibet, Tiananmen, and Taiwan,’’ the continued

potency of these subjects evidently prompted the Chinese government to step up

filtering of leading international Web sites and social media platforms in 2009. On

March 24, 2009, Google officially confirmed that YouTube was blocked in China; traffic

dropped steeply on the evening of March 23 to ‘‘near zero’’ by March 24.185 The Web

site www.herdict.org also captured accounts providing evidence of a previous reported

China 471

http://www.pen.org
http://www.chinesepen.org
http://www.uyghurcongress.org
http://www.innermongolia.org
http://www.alumah.com
http://www.dpp.org.tw
http://www.peacefire.org
http://www.herdict.org


block of YouTube beginning on March 4, coinciding with the one-year anniversary

of the crackdown on protests in Tibetan regions (during which YouTube was also

reported blocked in March 2008) as well as the 50th anniversary of the Tibetan upris-

ing of 1959. Blogspot became inaccessible around May 9,186 and on June 2, two days

before the 20th anniversary of the June 4 military crackdown, Flickr, Twitter, live.com,

and Hotmail were blocked in rapid succession.187

In May 2009, the Ministry of Industry and Information Technology in China sent a

notification to computer manufacturers of its intention to require all new PCs sold in

China after July 1 to have filtering software preinstalled.188 The notice, jointly issued

by the MIIT, the Civilization Office of the Central Communist Party Committee, and

the Ministry of Finance, according to the PRC Government Procurement Law, man-

dates the procurement of all rights and services related to a designated software called

‘‘Green Dam Youth Escort’’ to be made available for free public use. Green Dam is a

product of the Jinhui Computer System Engineering Company, which reportedly

received RMB 40 million from the government for a year-long contract.189

The purported intent of the Green Dam software is to filter harmful online text and

image content in order to prevent this information from affecting youth and promote

a healthy and harmonious Internet environment.190 However, researchers at the

OpenNet Initiative and the Stop Badware Project conducting an initial technical assess-

ment of the software found that Green Dam’s filtering not only is ineffective at block-

ing pornographic content as a whole, but also includes unpredictable and disruptive

blocking of political and religious content normally associated with the Great Firewall

of China.191

As a computing tool, Green Dam is far more powerful than the centralized filtering

system China currently implements, as it actively monitors individual computer be-

havior to the extent that its ‘‘language processing’’ tool can institute extremely intru-

sive ‘‘kill’’ action on sites if the content algorithm detects ‘‘inappropriate’’ sensitive

political or religious speech.192 These actions include the sudden termination of Web

browser tabs, whole browsers, and a wide range of programs including word processing

and e-mail. The program installs components deep into the kernel of the computer

operating system in order to enable this application layer monitoring. Researchers

also found that the killing of sites upon inappropriate keywords or URLs like http://

falundafa.org extends to killing single letters that autocomplete in location boxes and

autocomplete lists in browsers. For example, if a user enters ‘‘epochtimes.com’’ into the

location, the user will see the page briefly, see the warning box briefly, and then have

the whole browser terminated. But after the user restarts the browser, epochtimes.com

will be in the browser history and therefore in the autocomplete list, so that the

user may only have to type ‘‘e’’ into the location box to trigger the appearance of

epochtimes.com in the autocomplete list and cause Green Dam to terminate the whole

browser.193

472 China

http://falundafa.org
http://falundafa.org


The monopoly status granted to Jinhui is unprecedented, representing the first

instance where a government mandated a specific filtering software product for use at

a national level instead of performance standards that encourage consumer choice,

security, and product quality. The mandated procurement and preinstallation of Green

Dam also adds a new and powerful control mechanism to the existing filtering system,

in addition to blocking already done at the international backbones and by individual

online content providers. Distributing control mechanisms to end users at the periph-

ery allows the government to partially offload the burden of monitoring and blocking

content to individual machines on the network, amounting to a ‘‘huge distributed

super computer dedicated to controlling online content.’’194

In addition to interfering with the performance of personal computers in an unpre-

dictable way, the poor design of Green Dam also presents security risks that allow any

Web site the user visits to take control of the user’s computer, with the potential for

malicious sites to steal private data and commit other illegal acts, or even turn every

Chinese computer running Green Dam into a member of a botnet.195 The Stop Bad-

ware Project at the Berkman Center for Internet and Society confirmed that the appli-

cation violates its Badware guidelines for software, as it does not disclose the filtering of

political speech or the unexpected behavior of completely killing processes that con-

tain such speech.196

Conclusion

The Chinese government has maintained a strict and vigorous approach toward Inter-

net censorship, interfering with public knowledge and discourse through pervasive fil-

tering practices and a multitude of nontechnical methods. In 2008, China led the

world with 300 million Internet users, and the sheer scale and expanding scope of on-

line content presented a significant challenge for a government intent on maintaining

social stability and order in China’s networked spheres. China continues to fine-tune

its system of information control, including attempts to promote a public relations

approach to online commentary and news reporting. The foundation of China’s infor-

mation-control framework continues to be built on ensuring that domestic providers

are responsible for filtering and monitoring hosted content. The government has also

taken measures to distribute control mechanisms to end users through the procure-

ment of filtering software on home computers. The 2008 Olympic Games held in Bei-

jing had a net positive impact on access to information, but this has abated without

continued international pressure for greater openness and transparency.

Notes

1. Jim Yardley, ‘‘Monk Protests in Tibet Draw Chinese Security,’’ New York Times, March 14, 2008,

http://www.nytimes.com/2008/03/14/world/asia/14china.html.

China 473

http://www.nytimes.com/2008/03/14/world/asia/14china.html


2. Jim Yardley, ‘‘Tibetans Clash with Chinese Police in Second City,’’ New York Times, March 16,

2008, http://www.nytimes.com/2008/03/16/world/asia/16tibet.html?ref=asia.

3. Roland Soong, ‘‘The Olympic Torch Tour as Public Relations Disaster,’’ EastSouthWestNorth

blog, April 10, 2008, http://zonaeuropa.com/20080410_1.htm.

4. Dune Lawrence and Lee Spears, ‘‘China Rejects CNN Apology, Demands ‘Sincere’ Re-

sponse,’’ Bloomberg, April 17, 2008, http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601204&sid=

aVIfJJeTKWMc; Xinhua News Agency, ‘‘Chinese Netizens Urge Carrefour Boycott after Torch Re-

lay Incident,’’ April 16, 2008, http://news.xinhuanet.com/english/2008-04/16/content_7989807

.htm.

5. BBC News, ‘‘China Earthquake Toll Jumps Again,’’ May 23, 2008, http://news.bbc.co.uk/2/hi/

asia-pacific/7416035.stm.

6. Qian Gang, ‘‘Looking Back on Chinese Media Reporting of School Collapses,’’ China Media

Project, May 7, 2009, http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/; Edward Wong, ‘‘Year after China

Quake, New Births, Old Wounds,’’ New York Times, May 6, 2009, http://www.nytimes.com/2009/

05/06/world/asia/06quake.html.

7. Tania Branigan, ‘‘China Releases Earthquake Death Toll of Children,’’ Guardian, May 7, 2009,

http://www.guardian.co.uk/world/2009/may/07/china-earthquake-anniversary-death-toll.

8. Qian Gang, ‘‘Looking Back on Chinese Media Reporting of School Collapses,’’ China Media

Project, May 7, 2009, http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/.

9. Michael Bristow, ‘‘Big Olympic Spend, but Little Debate,’’ BBC News, July 31, 2008, http://

news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7523235.stm.

10. Xinhua News Agency, ‘‘Regulations on Reporting Activities in China by Foreign Journalists

during the Beijing Olympic Games and the Preparatory Period,’’ January 8, 2007, http://www

.chinese-embassy.org.uk/eng/lsyw/Journalist/t287657.htm.

11. Jacquelin Magnay, ‘‘China’s Media Censored over Stabbing,’’ The Age, August 12, 2008, http://

www.theage.com.au/world/chinas-media-censored-over-stabbing-20080811-3tmf.html.

12. OpenNet Initiative Blog, ‘‘The Catch-22 of Protests and Surveillance,’’ August 19, 2008, http://

opennet.net/blog/2008/08/the-catch-22-protests-and-surveillance.

13. Foreign Correspondents’ Club of China, ‘‘Reporting Interference Tally Update,’’ December

3, 2008, http://www.fccchina.org/2008/12/03/reporting-interference-tally-update/; Foreign Corre-

spondents’ Club of China, ‘‘China Fails to Make Olympic Podium on Media Freedom,’’ August 23,

2008, http://www.fccchina.org/2008/08/23/china-fails-to-make-olympic-podium-on-media-freedom/

#more-35.

14. BBC News, ‘‘China’s Press Freedoms Extended,’’ October 18, 2008, http://news.bbc.co.uk/2/hi/

asia-pacific/7675306.stm.

15. Foreign Correspondents’ Club of China, ‘‘FCCC Urges Withdrawal of Restrictions on HK

Journalists,’’ February 13, 2009, http://www.fccchina.org/2009/02/13/fccc-urges-withdrawal-of

-restrictions-on-hk-journalists/.

474 China

http://www.nytimes.com/2008/03/16/world/asia/16tibet.html?ref=asia
http://zonaeuropa.com/20080410_1.htm
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601204&sid=
http://news.xinhuanet.com/english/2008-04/16/content_7989807
http://news.bbc.co.uk/2/hi/
http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/
http://www.nytimes.com/2009/
http://www.guardian.co.uk/world/2009/may/07/china-earthquake-anniversary-death-toll
http://cmp.hku.hk/2009/05/07/1599/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7523235.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7523235.stm
http://www
http://www.theage.com.au/world/chinas-media-censored-over-stabbing-20080811-3tmf.html
http://www.theage.com.au/world/chinas-media-censored-over-stabbing-20080811-3tmf.html
http://opennet.net/blog/2008/08/the-catch-22-protests-and-surveillance
http://opennet.net/blog/2008/08/the-catch-22-protests-and-surveillance
http://www.fccchina.org/2008/12/03/reporting-interference-tally-update/
http://www.fccchina.org/2008/08/23/china-fails-to-make-olympic-podium-on-media-freedom/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/
http://www.fccchina.org/2009/02/13/fccc-urges-withdrawal-of


16. Xinhua News Agency, ‘‘60 Arrested over Melamine-Tainted Sanlu Milk Powder,’’ January 11,

2009, http://www2.chinadaily.com.cn/china/2009-01/11/content_7385532.htm.

17. The Australian, ‘‘China Accused of Olympic Milk Cover-up,’’ October 1, 2008, http://

www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24430439-2703,00.html.

18. Jim Yardley and David Barboza, ‘‘Despite Warnings, China’s Regulators Failed to Stop Tainted

Milk,’’ New York Times, September 27, 2008, http://www.nytimes.com/2008/09/27/world/asia/

27milk.html?pagewanted=print.

19. Ibid.

20. Zhu Zhe and Cui Xiaohuo, ‘‘Sanlu Ex-Boss Gets Life for Milk Scandal,’’ China Daily, January

22, 2009, http://www.chinadaily.com.cn/china/2009-01/22/content_7422297.htm.

21. David Bandurski, ‘‘Taxi Strikes in China Highlight Changing Press Controls,’’ China Media

Project, November 12, 2008, http://cmp.hku.hk/2008/11/12/1344/.

22. Tania Branigan, ‘‘China Tells State Media to Report Bad News,’’ Guardian, November 20, 2008,

http://www.guardian.co.uk/media/2008/nov/20/china-media-freedom.

23. Maureen Fan, ‘‘In China, Media Make Small Strides,’’ Washington Post, December 28, 2008,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/12/27/AR2008122701218.html.

24. David Bandurski, ‘‘The Longnan Riots and the CCP’s Global Spin Campaign,’’ China Media

Project, November 20, 2008, http://cmp.hku.hk/2008/11/20/1368/.

25. Reuters, ‘‘China to Introduce Journalist ‘Black List,’ ’’ February 13, 2009, http://in.reuters.com/

article/worldNews/idINIndia-37996920090213?sp=true.

26. David Bandurski, ‘‘In Today’s Headlines, an Absence Speaks a Thousand Words,’’ China

Media Project, May 27, 2009, http://cmp.hku.hk/2009/05/27/1647/.

27. Andrew Jacobs and Jonathan Ansfield, ‘‘Chinese Learn Limits of Online Freedom as the Filter

Tightens,’’ New York Times, February 5, 2009, http://www.nytimes.com/2009/02/05/world/asia/

05beijing.html.

28. Foreign Correspondents’ Club of China, ‘‘China Should Allow Access to Tibetan Areas,’’

March 9, 2009, http://www.fccchina.org/2009/03/09/china-should-allow-access-to-tibetan-areas/.

29. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

30. Ibid.

31. Janet Ong, ‘‘China to Merge Telecom Companies, Issue 3G Licenses,’’ Bloomberg, May 24,

2008, http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=an0_Sig7jjE0&refer=home.

32. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

China 475

http://www2.chinadaily.com.cn/china/2009-01/11/content_7385532.htm
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24430439-2703,00.html
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24430439-2703,00.html
http://www.nytimes.com/2008/09/27/world/asia/
http://www.chinadaily.com.cn/china/2009-01/22/content_7422297.htm
http://cmp.hku.hk/2008/11/12/1344/
http://www.guardian.co.uk/media/2008/nov/20/china-media-freedom
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/12/27/AR2008122701218.html
http://cmp.hku.hk/2008/11/20/1368/
http://in.reuters.com/
http://cmp.hku.hk/2009/05/27/1647/
http://www.nytimes.com/2009/02/05/world/asia/
http://www.fccchina.org/2009/03/09/china-should-allow-access-to-tibetan-areas/
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=an0_Sig7jjE0&refer=home
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303


33. Ibid.

34. Ibid.

35. Zhao Zhiguo, ‘‘Development and Administration of the Internet in China,’’ China.org.cn,

November 7, 2008, http://www.china.org.cn/china/internetForum/2008-11/06/content_16719106

.htm.

36. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

37. Ibid.

38. Ibid.

39. Paul Budde Communication Pty., Ltd., ‘‘China—New Internet Economy,’’ April 24, 2009.

40. SinoCast China IT Watch, ‘‘China to Issue Its First VoIP License,’’ March 13, 2006.

41. CC Time, ‘‘Analysis of Recent Developments and Forecasts for China’s VOIP Industry,’’ March

19, 2008, http://www.cctime.com/html/2008-3-19/20083191040597146.htm.

42. See Ministry of Industry and Information Technology of the People’s Republic of China,

http://www.miit.gov.cn/n11293472/index.html.

43. People’s Daily Online, ‘‘Highlights of China’s Institutional Restructuring Plan,’’ March 16,

2008, http://english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90785/6374104.html.

44. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

45. Ibid.

46. Paul Budde Communication Pty., Ltd., ‘‘China—Telecommunications Infrastructure,’’ April

24, 2009.

47. Ibid.

48. Xinhua News Agency, ‘‘China Netcom, China Unicom Merger Completed, Biggest in

Country’s History,’’ October 15, 2008, http://news.xinhuanet.com/english/2008-10/15/content

_10200183.htm.

49. Sumner Lemon, ‘‘After Years of Delays, China Finally Issues 3G Licenses,’’ PCWorld, January 7,

2009, http://www.pcworld.com/businesscenter/article/156612/after_years_of_delays_china_finally

_issues_3g_licenses.html.

50. ‘‘Nnali you hexie, nali you caonima,’’ or, ‘‘Where there are river crabs, there are grass-mud

horses,’’ is based on plays on characters and meaning, forming a ‘‘law of Chinese cyberpolitics’’:

online censorship always meets resistance. See China Digital Times, ‘‘Grass Mud Horse,’’ http://

chinadigitaltimes.net/china/grass-mud-horse/.

476 China

http://www.china.org.cn/china/internetForum/2008-11/06/content_16719106
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303
http://www.cctime.com/html/2008-3-19/20083191040597146.htm
http://www.miit.gov.cn/n11293472/index.html
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90785/6374104.html
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303
http://news.xinhuanet.com/english/2008-10/15/content
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/156612/after_years_of_delays_china_finally
http://chinadigitaltimes.net/china/grass-mud-horse/
http://chinadigitaltimes.net/china/grass-mud-horse/


51. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

52. Alice Xin Liu, ‘‘Hu Yong Interview: The Digital Age, Orwell’s ‘Newspeak’ and Chinese Media,’’

Danwei, April 16, 2009, http://www.danwei.org/media/hu_yong_interview.php.

53. David Bandurski, ‘‘China’s Guerrilla War for the Web,’’ Far Eastern Economic Review, July 2008,

http://www.feer.com/essays/2008/august/chinas-guerrilla-war-for-the-web.

54. Dave Lyons, ‘‘Day 2 4.1: Chen Lu, Human Flesh Search,’’ Global Voices, One World blog, May

28, 2009, http://www.lokman.org/2009/05/28/day-2-41-chen-lu-human-flesh-search/.

55. Bai Xu and Ji Shaoting, ‘‘ ‘Human Flesh Search Engine’: An Internet Lynching?’’ Xinhua News

Service, July 4, 2008, http://news.xinhuanet.com/english/2008-07/04/content_8491087.htm.

56. Ryan McLaughlin, ‘‘Human Flesh Search Engines—Crowd-Sourcing ‘Justice’,’’ CNet Asia

Blogs, January 28, 2009, http://asia.cnet.com/blogs/thetechdynasty/post.htm?id=63008617.

57. The video footage is available on YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=

zomgZuZoDoM.

58. National Public Radio, ‘‘Duke Student Targeted for Mediating Tibet Protest,’’ April 21, 2008,

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=89803198.

59. New York Review of Books, ‘‘China’s Charter 08’’ [unofficial translation by Perry Link], January

15, 2009, http://www.nybooks.com/articles/22210.

60. Ibid.

61. China Human Rights Defenders, ‘‘Over One Hundred Signatories Harassed since Launch of

Charter 08,’’ January 8, 2009, http://crd-net.org/Article/Class9/Class98/200901/20090108141140

_12945.html.

62. John Garnaut, ‘‘Late-Night Visit from Police as Charter 08 Support Grows,’’ Sydney Morning

Herald, January 13, 2009, http://www.smh.com.au/articles/2009/01/12/1231608616941.html.

63. Roland Soong, ‘‘A Review of the Chinese Internet in 2008,’’ EastSouthWestNorth blog,

January 24, 2009, http://www.zonaeuropa.com/20090124_1.htm.

64. David Bandurski, ‘‘China’s Guerrilla War for the Web,’’ Far Eastern Economic Review, July 2008,

http://www.feer.com/essays/2008/august/chinas-guerrilla-war-for-the-web.

65. Ibid.

66. Article 34, Constitution of the People’s Republic of China, amended March 14, 2004, by the

10th NPC at its 2nd Session, http://english.peopledaily.com.cn/constitution/constitution.html.

67. Ibid.

68. See State Council, Zhonghua Renmin Gongheguo Jisuanji Xitong Anquan Baohu Tiaoli [The Regu-

lations of the People’s Republic of China for the Safety Protection of Computer Information Sys-

tems], February 18, 1994.

China 477

http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303
http://www.danwei.org/media/hu_yong_interview.php
http://www.feer.com/essays/2008/august/chinas-guerrilla-war-for-the-web
http://www.lokman.org/2009/05/28/day-2-41-chen-lu-human-flesh-search/
http://news.xinhuanet.com/english/2008-07/04/content_8491087.htm
http://asia.cnet.com/blogs/thetechdynasty/post.htm?id=63008617
http://www.youtube.com/watch?v=
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=89803198
http://www.nybooks.com/articles/22210
http://crd-net.org/Article/Class9/Class98/200901/20090108141140
http://www.smh.com.au/articles/2009/01/12/1231608616941.html
http://www.zonaeuropa.com/20090124_1.htm
http://www.feer.com/essays/2008/august/chinas-guerrilla-war-for-the-web
http://english.peopledaily.com.cn/constitution/constitution.html


69. The nine types of content that have been illegal to produce or disseminate since the earliest

Internet Regulations are (1) violating the basic principles as they are confirmed in the Constitu-

tion; (2) endangering state security, divulging state secrets, subverting the national regime, or jeop-

ardizing the integrity of national unity; (3) harming national honor or interests; (4) inciting hatred

against peoples, racism against peoples, or disrupting the solidarity of peoples; (5) disrupting

national policies on religion, propagating evil cults and feudal superstitions; (6) spreading rumors,

disturbing social order, or disrupting social stability; (7) spreading obscenity, pornography, gam-

bling, violence, or terror, or abetting the commission of a crime; (8) insulting or defaming third

parties, infringing on legal rights and interests of third parties; and (9) other content prohibited

by law and administrative regulations. Two categories of prohibited content were added in Article

19 of the Provisions on the Administration of Internet News Information Services (Internet News

Information Services Regulations) (hulianwang xinwen xinxi fuwu guanli guiding), promulgated by

the State Council Information Office and the Ministry of Information Industry on September 25,

2005. These two additional categories are (1) inciting illegal assemblies, associations, marches,

demonstrations, or gatherings that disturb social order; and (2) conducting activities in the name

of an illegal civil organization. Unofficial English translation is available at Congressional Execu-

tive Commission on China Virtual Academy, ‘‘Provisions on the Administration of Internet News

Information Services,’’ September 25, 2005, http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd

?showsingle=24396.

70. See NPC Standing Committee, Quanguo renda changweihui guanyu weihu hulianwang anquan de

guiding [Rules of the NPC standing committee on safeguarding Internet security], December 28,

2000.

71. Ministry of Information Industry and the State Council Information Office, hulianwang

xinwen xinxi fuwu guanli guiding [Provisions on the administration of news information services],

September 25, 2005, http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm; Congressional Executive

Commission on China Virtual Academy, ‘‘Provisions on the Administration of Internet News

Information Services.’’

72. Human Rights Watch, ‘‘China: Media Chokehold Tightens before Party Congress,’’ August

17, 2007, http://china.hrw.org/press/news_release/china_media_chokehold_tightens_before_party

_congress; Michael Bristow, ‘‘China Tightens Grip Ahead of Congress,’’ BBC News, September 14,

2007, http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6992946.stm.

73. Peter Ford, ‘‘Why China Shut Down 18,401 Websites,’’ Christian Science Monitor, September

25, 2007, http://www.csmonitor.com/2007/0925/p01s06-woap.html?page=1.

74. Xinhua News Agency, ‘‘qi bumen kaizhan zhengzhi hulianwang disu zhifeng xingdong’’ [Seven

departments launch operation for fixing the spread of vulgarity on the Internet], January 5,

2009, http://www.gov.cn/jrzg/2009-01/05/content_1196447.htm.

75. Xinhua News Agency, ‘‘Porn Crackdown to Shield China’s Youth during Holiday,’’ China

.org.cn, January 23, 2008, http://www.china.org.cn/china/news/2009-01/23/content_17178010

.htm.

76. Vivian Wu, ‘‘Popular Blog Service Provider Shut Down,’’ South China Morning Post, January 10,

2009.

478 China

http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm
http://china.hrw.org/press/news_release/china_media_chokehold_tightens_before_party
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6992946.stm
http://www.csmonitor.com/2007/0925/p01s06-woap.html?page=1
http://www.gov.cn/jrzg/2009-01/05/content_1196447.htm
http://www.china.org.cn/china/news/2009-01/23/content_17178010


77. John Garnaut, ‘‘Nervous China Tightens Grip on Internet,’’ Sydney Morning Herald, January 12,

2009.

78. China Digital Times, ‘‘Bullog Shut Down,’’ January 9, 2009, http://chinadigitaltimes.net/2009/

01/bullog-shut-down/.

79. Radio Free Asia, ‘‘China Closes ‘Porn’ Sites,’’ April 1, 2009, http://www.rfa.org/english/news/

china/internet-04012009101155.html.

80. For example, in June 2006, the Information Office under the State Council and the MII

embarked on a period of ‘‘strict supervision’’ of search engines, chat rooms, and blog service pro-

viders to curb the circulation of ‘‘harmful’’ information online. See Howard W. French, ‘‘Chinese

Discuss Plan to Tighten Restrictions on Cyberspace,’’ New York Times, July 4, 2006, http://www

.nytimes.com/2006/07/04/world/asia/04internet.html.

81. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet Devel-

opment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303

.pdf.

82. Ibid.

83. David Shambaugh, ‘‘China’s Propaganda System: Institutions, Processes, and Efficacy,’’ China

Journal, No. 57 ( January 2007): 25–58.

84. Rebecca MacKinnon, ‘‘China’s Censorship 2.0: How Companies Censor Bloggers,’’ First

Monday, 14, No. 2 (2009), http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/

2378/2089.

85. Ministry of Information Industry and the State Council Information Office, hulianwang

xinwen xinxi fuwu guanli guiding [Provisions on the administration of news information services],

September 25, 2005, http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm; Congressional Executive

Commission on China Virtual Academy, ‘‘Provisions on the Administration of Internet News

Information Services.’’

86. Ibid.

87. Ibid.

88. Ibid.

89. Benjamin Liebman, ‘‘Watchdog or Demagogue? The Media in the Chinese Legal System,’’

Columbia Law Review, 105, No. 1 ( January 2005): 41.

90. Stephanie Wang and Robert Faris, ‘‘Welcome to the Machine,’’ Index on Censorship, 37, No. 2,

(May 2008): 106–113.

91. Anne S.Y. Cheung, ‘‘The Business of Governance: China’s Legislation on Content Regulation

in Cyberspace,’’ New York University Journal of International Law and Politics, 28 (Fall 2005–Winter

2006): 1–37

China 479

http://chinadigitaltimes.net/2009/
http://www.rfa.org/english/news/
http://www
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/131303
http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm


92. Chinese Human Rights Defenders, ‘‘Tug of War over China’s Cyberspace: A Sequel to Journey

to the Heart of Censorship (Part II),’’ March 19, 2009, http://crd-net.org/Article/Class9/Class11/

200903/20090319000543_14370.html.

93. Reporters Without Borders, ‘‘2009 Annual Report: China,’’ http://www.rsf.org/en-rapport57

-China.html.

94. Chinese Human Rights Defenders, ‘‘Tug of War over China’s Cyberspace: A Sequel to Journey

to the Heart of Censorship (Part II),’’ March 19, 2009, http://crd-net.org/Article/Class9/Class11/

200903/20090319000543_14370.html.

95. Chinese Human Rights Defenders, ‘‘Zhongguo Wangluo Jiankong Yu Fanjiankong Niandu

Baogao’’ [Annual Report on Chinese Internet Surveillance 2007], July 10, 2008, http://www.crd

-net.org/Article/Class1/200807/20080710165332_9340.html.

96. Reporters Without Borders, ‘‘Journalist Gets Four Years for Exposing Communist Party Cor-

ruption in Shandong,’’ May 15, 2008, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=27034.

97. Human Rights in China, ‘‘Family Visits Still Denied to Sichuan School Teacher Punished after

Quake-Zone Visit,’’ July 29, 2008, http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision_id=

66556&item_id=66524.

98. Ministry of Information Industry, Article 13, Hulianwang dianzi gonggao fuwu guanli guiding

[Rules on the management of Internet electronic bulletin services], October 7, 2000.

99. State Council, Article 20, Hulianwang xinxi fuwu guanli banfa [Measures for managing Internet

information services], September 25, 2000.

100. OpenNet Initiative Blog, ‘‘China Incentivizes Self-Censorship in Regulation of Online Video,’’

January 4, 2008, http://opennet.net/blog/2008/01/china-incentivizes-self-censorship-regulation

-online-video.

101. State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) and the Ministry of Information

Industry of the People’s Republic of China, Article 9, Provisions on the Management of Internet

Audio and Video Programming Services, December 20, 2007. Unofficial translation available at

OpenNet Initiative, http://opennet.net/news/china-provisions.

102. Ministry of Information Industry and the State Council Information Office, hulianwang

xinwen xinxi fuwu guanli guiding [Provisions on the administration of news information services],

September 25, 2005, http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm; Congressional Executive

Commission on China Virtual Academy, ‘‘Provisions on the Administration of Internet News

Information Services.’’

103. State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), Guangdian zongju guanyu jiaqiang

hulianwang shiting jiemu neirong guanli de tongzhi [Notice for strengthening the administration

of Internet audio and video programming content], March 30, 2009, http://www.sarft.gov.cn/

articles/2009/03/30/20090330171107690049.html; Danwei, ‘‘New Rules Imposed on Internet

Video Content,’’ April 1, 2009, http://www.danwei.org/media_regulation/new_rules_imposed_on

_internet.php.

480 China

http://crd-net.org/Article/Class9/Class11/
http://www.rsf.org/en-rapport57
http://crd-net.org/Article/Class9/Class11/
http://www.crd
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=27034
http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision_id=
http://opennet.net/blog/2008/01/china-incentivizes-self-censorship-regulation
http://opennet.net/news/china-provisions
http://www.isc.org.cn/20020417/ca315779.htm
http://www.sarft.gov.cn/
http://www.danwei.org/media_regulation/new_rules_imposed_on


104. State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), Guangdian zongju guanyu jiaqiang

hulianwang shiting jiemu neirong guanli de tongzhi, Section 2 (1–21).

105. Ibid., Section 3.

106. State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) and the Ministry of Information

Industry of the People’s Republic of China, Article 23, Provisions on the Management of Internet

Audio and Video Programming Services.

107. Paul Budde Communication Pty., Ltd., ‘‘China—New Internet Economy,’’ April 24, 2009.

108. Interactive Investor, ‘‘China Orders 8 More Online Video-Sharing Web Sites to Shut Down,’’

May 21, 2008, http://www.iii.co.uk/news/?type=afxnews&articleid=6721662&action=article.

109. Jonathan Richards, ‘‘ ‘Chinese YouTube’ Shut Down amid Censor Fears,’’ Times Online,

June 20, 2008, http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/article4179103.ece;

Loretta Chao, ‘‘Closure of Chinese Online-Video Site Sparks Concern,’’ Wall Street Journal,

June 20, 2008, http://online.wsj.com/article/SB121390202591089267.html?mod=2_1567_leftbox;

Reuters, ‘‘Vobile Announces Commercial Deployment with Leading Video Sharing Website

56.com,’’ March 23, 2009, http://www.reuters.com/article/pressRelease/idUS95209+23-Mar-2009+

PRN20090323.

110. Steven Schwankert, ‘‘China Approves Video Site Youku’s License,’’ July 10, 2008, PCWorld,

http://pcworld.about.com/od/interne1/China-Approves-Video-Site-Youk.htm.

111. China Internet Network Information Center, ‘‘Twenty-third Statistical Survey Report on the

Internet Development in China.’’

112. Stephanie Wang and Robert Faris, ‘‘Welcome to the Machine,’’ Index on Censorship, 37, No.

2, (May 2008): 106–113.

113. Roland Soong, ‘‘The Weng’an Mass Incident,’’ EastSouthWestNorth blog, July 1, 2008,

http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm.

114. Bob Chen, ‘‘China: Let’s Do Push-up!,’’ Global Voices Online, July 7, 2008, http://

globalvoicesonline.org/2008/07/07/china-lets-do-push-up/.

115. Roland Soong, ‘‘The Weng’an Mass Incident,’’ EastSouthWestNorth blog, July 1, 2008,

http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm.

116. Xinhua News Agency, ‘‘Police Station Assaulted, Torched by Local People in Southwest

China County,’’ June 20, 2009, http://news.xinhuanet.com/english/2008-06/29/content

_8456602.htm.

117. OpenNet Initiative Blog, ‘‘China’s Net Nannies in Full Force after Riot in Southern China,’’

July 2, 2008, http://opennet.net/blog/2008/07/china%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after

-riot-southern-china.

118. Jonathan Ansfield, ‘‘Guizhou Riots: How Much Steam Can the Machine Filter?’’ News-

week blog, July 2, 2008, http://blog.newsweek.com/blogs/beijing/archive/2008/07/02/can-the

China 481

http://www.iii.co.uk/news/?type=afxnews&articleid=6721662&action=article
http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/article4179103.ece
http://online.wsj.com/article/SB121390202591089267.html?mod=2_1567_leftbox
http://www.reuters.com/article/pressRelease/idUS95209+23-Mar-2009+
http://pcworld.about.com/od/interne1/China-Approves-Video-Site-Youk.htm
http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm
http://globalvoicesonline.org/2008/07/07/china-lets-do-push-up/
http://globalvoicesonline.org/2008/07/07/china-lets-do-push-up/
http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm
http://news.xinhuanet.com/english/2008-06/29/content
http://opennet.net/blog/2008/07/china%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after
http://blog.newsweek.com/blogs/beijing/archive/2008/07/02/can-the


-propaganda-machine-filter-the-steam.aspx; OpenNet Initiative Blog, ‘‘China’s Net Nannies in Full

Force After Riot in Southern China,’’ July 2, 2008, http://opennet.net/blog/2008/07/china

%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after-riot-southern-china.

119. OpenNet Initiative Blog, ‘‘China’s Net Nannies in Full Force after Riot in Southern China,’’

July 2, 2008, http://opennet.net/blog/2008/07/china%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after

-riot-southern-china.

120. Roland Soong, ‘‘The Weng’an Mass Incident,’’ EastSouthWestNorth blog, July 1, 2008,

http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm.

121. Xinhua News Agency, ‘‘Final Autopsy Shows Girl in Southwest China Protest Drowned,’’

July 10, 2008, http://news.xinhuanet.com/english/2008-07/10/content_8519852.htm.

122. Rebecca MacKinnon, ‘‘China’s Censorship 2.0: How Companies Censor Bloggers,’’ First

Monday, 14, No. 2 (2009), http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/

2378/2089.

123. Nart Villeneuve, ‘‘Search Monitor Project: Toward a Measure of Transparency’’ (Working

paper, Citizen Lab, University of Toronto, June 2008), http://www.citizenlab.org/papers/

searchmonitor.pdf.

124. Ibid.

125. China Digital Times, ‘‘Baidu’s Internal Monitoring and Censorship Document Leaked (1)

(Updated),’’ April 30, 2009, http://chinadigitaltimes.net/2009/04/baidus-internal-monitoring-and

-censorship-document-leaked/.

126. Xiao Qiang, ‘‘Baidu’s Internal Monitoring And Censorship Document Leaked (2),’’ China

Digital Times, April 29, 2009, http://chinadigitaltimes.net/2009/04/baidus-internal-monitoring

-and-censorship-document-leaked-2/.

127. Xiao Qiang, ‘‘Chinese Censors Cut Off Twitter, Hotmail and Flickr,’’ China Digital Times, June

2, 2009, http://chinadigitaltimes.net/2009/06/chinese-censors-cut-off-twitter-hotmail-and-flickr/.

128. isaacmao.com, ‘‘Great Firewall vs. Social Media,’’ March 3, 2009, http://www.isaacmao.com/

meta/2009/03/great-firewall-vs-social-media.html.

129. Consulate-General of the People’s Republic of China in Chicago, ‘‘Foreign Ministry Spokes-

person Liu Jianchao’s Regular Press Conference on December 16, 2008,’’ December 17, 2008,

http://www.chinaconsulatechicago.org/eng/fyrth/t526582.htm.

130. See China Internet Illegal Information Reporting Center, http://ciirc.china.cn/.

131. Xinhua News Agency, ‘‘qi bumen kaizhan zhengzhi hulianwang disu zhifeng xingdong’’ [Seven

departments launch operation for fixing the spread of vulgarity on the internet], January 5, 2009,

http://www.gov.cn/jrzg/2009-01/05/content_1196447.htm.

132. Article 41, Constitution of the People’s Republic of China, http://english.peopledaily.com

.cn/constitution/constitution.html.

482 China

http://opennet.net/blog/2008/07/china
http://opennet.net/blog/2008/07/china%E2%80%99s-net-nannies-full-force-after
http://www.zonaeuropa.com/20080701_1.htm
http://news.xinhuanet.com/english/2008-07/10/content_8519852.htm
http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/
http://www.citizenlab.org/papers/
http://chinadigitaltimes.net/2009/04/baidus-internal-monitoring-and
http://chinadigitaltimes.net/2009/04/baidus-internal-monitoring
http://chinadigitaltimes.net/2009/06/chinese-censors-cut-off-twitter-hotmail-and-flickr/
http://www.isaacmao.com/
http://www.chinaconsulatechicago.org/eng/fyrth/t526582.htm
http://ciirc.china.cn/
http://www.gov.cn/jrzg/2009-01/05/content_1196447.htm
http://english.peopledaily.com


133. See Paulina Hartono, ‘‘China’s Emerging Land Rights Movement,’’ December 22, 2007, China

Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/2007/12/chinas-emerging-land-rights-movement/.

134. Joshua Rosenzweig, ‘‘China’s Battle over the Right to Criticize,’’ Far Eastern Economic Review,

May 1, 2009, http://www.feer.com/essays/2009/may/chinas-battle-over-the-right-to-criticize.

135. Cai Ke, ‘‘Wrongly Jailed Blogger Fights for Justice,’’ China Daily, May 20, 2009, http://www

.chinadaily.com.cn/china/2009-05/20/content_7793902.htm.

136. Siweiluozi’s Blog, ‘‘Update: Review Underway in Wu Baoquan’s Case,’’ April 22, 2009, http://

siweiluozi.blogspot.com/2009/04/update-review-underway-in-wu-baoquans.html; Siweiluozi’s Blog,

‘‘Updated Update: Ordos Law Enforcement Officials ‘Clearing Their Thoughts’ Regarding Wu Bao-

quan,’’ April 27, 2009, http://siweiluozi.blogspot.com/search/label/Wang%20Shuai.

137. Joshua Rosenzweig, ‘‘China’s Battle over the Right to Criticize,’’ Far Eastern Economic Review,

May 1, 2009, http://www.feer.com/essays/2009/may/chinas-battle-over-the-right-to-criticize.

138. Ibid.

139. Jane Chen, ‘‘Officials Punished over Land Scandal,’’ Shanghai Daily, April 29, 2009, http://

www.shanghaidaily.com/sp/article/2009/200904/20090429/article_399326.htm.

140. Chen Wangying, ‘‘The First ‘Human Flesh Search’ Trial,’’ EastSouthWestNorth blog, August

2, 2008, http://www.zonaeuropa.com/20080802_1.htm.

141. Ibid.

142. Reuters, ‘‘Man Wins Case vs ‘Human Flesh Search Engine,’ ’’ December 19, 2008, http://

www.reuters.com/article/technologyNews/idUSTRE4BI1I620081219.

143. Wall Street Journal: China Journal blog, ‘‘A Verdict in the Case of the ‘Human Flesh Search

Engine,’ ’’ December 19, 2008, http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/12/19/a-verdict-in-the

-case-of-the-human-flesh-search-engine/.

144. Caijing.com, ‘‘Webmasters Found Guilty of Online Harassment,’’ December 22, 2008, http://

english.caijing.com.cn/2008-12-22/110041383.html.

145. Chinese Law Prof Blog, ‘‘Court Decision in ‘Human Flesh Search Engine’ Case’’ January 13,

2009, http://lawprofessors.typepad.com/china_law_prof_blog/2009/01/court-decision.html.

146. Xinhua News Agency, ‘‘Law Amendments Adopted to Protect Personal Information, Punish

Bribe-Taking Relatives of Officials,’’ February 28, 2009, http://news.xinhuanet.com/english/2009

-02/28/content_10916168.htm; Li Xinran, ‘‘Xuzhou Shuts Down ‘Human Flesh Search Engine,’ ’’

Shanghai Daily, January 20, 2009, http://www.shanghaidaily.com/sp/article/2009/200901/

20090120/article_388687.htm.

147. Rebecca Ruiz, ‘‘Who Will Be Watching You in Beijing?’’ Forbes.com, July 8, 2008,

http://www.forbes.com/travel/2008/07/08/olympics-security-privacy-forbeslife-olympics08-cx_rr

_0708security.html.

China 483

http://chinadigitaltimes.net/2007/12/chinas-emerging-land-rights-movement/
http://www.feer.com/essays/2009/may/chinas-battle-over-the-right-to-criticize
http://www
http://siweiluozi.blogspot.com/2009/04/update-review-underway-in-wu-baoquans.html
http://siweiluozi.blogspot.com/2009/04/update-review-underway-in-wu-baoquans.html
http://siweiluozi.blogspot.com/search/label/Wang%20Shuai
http://www.feer.com/essays/2009/may/chinas-battle-over-the-right-to-criticize
http://www.shanghaidaily.com/sp/article/2009/200904/20090429/article_399326.htm
http://www.shanghaidaily.com/sp/article/2009/200904/20090429/article_399326.htm
http://www.zonaeuropa.com/20080802_1.htm
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSTRE4BI1I620081219
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSTRE4BI1I620081219
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/12/19/a-verdict-in-the
http://english.caijing.com.cn/2008-12-22/110041383.html
http://english.caijing.com.cn/2008-12-22/110041383.html
http://lawprofessors.typepad.com/china_law_prof_blog/2009/01/court-decision.html
http://news.xinhuanet.com/english/2009
http://www.shanghaidaily.com/sp/article/2009/200901/
http://www.forbes.com/travel/2008/07/08/olympics-security-privacy-forbeslife-olympics08-cx_rr


148. Ministry of Public Security, Guojia fazgaiwei zhuchi zhaokai dahui tongguo ‘‘jindun gongcheng’’

jianshe xiangmu guojia yanshou [National development and reform commission issues na-

tional approval for the ‘‘Golden Shield’’ construction project at management conference], No-

vember 17, 2006, http://www.mps.gov.cn/cenweb/brjlCenweb/jsp/common/article.jsp?infoid=

ABC00000000000035645 (accessed May 25, 2009); Greg Walton, ‘‘China’s Golden Shield: Corpo-

rations and the Development of Surveillance Technology in the People’s Republic of China,’’

International Center for Human Rights and Democratic Development, October 2001, http://

www.dd-rd.ca/site/publications/index.php?id=1266&subsection=catalogue.

149. China Tech News, ‘‘Safe-City Project Home for New Chinese IP Video Surveillance Technol-

ogy,’’ March 11, 2008, http://www.chinatechnews.com/2008/03/11/6475-safe-city-project-home

-for-new-chinese-ip-video-surveillance-technology/; Reuters, ‘‘China Security and Surveillance

Announces Additional Safe City Project Win in Yinchuan,’’ July 30, 2008, http://www.reuters

.com/article/pressRelease/idUS125704+30-Jun-2008+PRN20080630.

150. Kathrin Hille, ‘‘China Bolsters Internet Censors’ Scrutiny,’’ Financial Times, January 5, 2009,

http://www.ft.com/cms/s/0/f858f9aa-dac8-11dd-8c28-000077b07658,dwp_uuid=9c33700c-4c86

-11da-89df-0000779e2340.html.

151. TRS Information Technology, ‘‘About TRS,’’ 2008, http://www.trs.com.cn/en/TRS/about/.

152. Ibid.

153. Ministry of Information Industry, Article 3, Huliangwang dianzi youjian fuwu guanli banfa

[Measures for the management of e-mail services], November 7, 2005.

154. Chinese cyber dissidents and activists, such as the journalist Shi Tao, have been convicted in

part because of some e-mail service providers’ disclosure of their users’ personal information to the

Chinese police. See Reporters Without Borders, ‘‘Cyber-Dissident Convicted on Yahoo! Informa-

tion Is Freed after Four Years,’’ November 9, 2006, http://www.rsf.org/article.php3?id_article

=8453; Human Rights in China, ‘‘Case Highlight, Shi Tao and Yahoo,’’ 2005, http://hrichina.org/

public/highlight/index.html.

155. Dui Hua News blog, ‘‘Police Document Sheds Additional Light on Shi Tao Case,’’ July 25,

2007, http://www.duihua.org/2007/07/police-document-sheds-additional-light.html.

156. Human Rights Watch, ‘‘Freedom of Expression and the Internet in China,’’ August 1, 2001,

http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck-0701.htm; Alfred Hermida, ‘‘Behind China’s

Internet Red Firewall,’’ BBC News, September 3, 2002, http://news.bbc.co.uk/1/low/technology/

2234154.stm.

157. Phillip Pan, ‘‘Chinese Crack Down on Student Web Sites,’’ Washington Post, March 24, 2005,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61334-2005Mar23.html.

158. Xinhua News Agency, ‘‘Internet Real-Name Registration System: Why So Difficult to Im-

plement? An Investigation into the Implementation of the Hangzhou Regulations for Network

Security Protection,’’ May 19, 2009, http://news.xinhuanet.com/newscenter/2009-05/19/content

_11399392.htm; David Bandurski, ‘‘Xinhua: Hangzhou’s ‘Real-Name Web Registration System’ Is

‘on the Shelf,’ ’’ China Media Project, May 20, 2009, http://cmp.hku.hk/2009/05/20/1632/.

484 China

http://www.mps.gov.cn/cenweb/brjlCenweb/jsp/common/article.jsp?infoid=
http://www.dd-rd.ca/site/publications/index.php?id=1266&subsection=catalogue
http://www.dd-rd.ca/site/publications/index.php?id=1266&subsection=catalogue
http://www.chinatechnews.com/2008/03/11/6475-safe-city-project-home
http://www.reuters
http://www.ft.com/cms/s/0/f858f9aa-dac8-11dd-8c28-000077b07658
http://www.trs.com.cn/en/TRS/about/
http://www.rsf.org/article.php3?id_article
http://hrichina.org/
http://www.duihua.org/2007/07/police-document-sheds-additional-light.html
http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck-0701.htm
http://news.bbc.co.uk/1/low/technology/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61334-2005Mar23.html
http://news.xinhuanet.com/newscenter/2009-05/19/content
http://cmp.hku.hk/2009/05/20/1632/


159. China Digital Times, ‘‘Beijing Mobile’s Plan for Real Name Registration of Easyown Cell

Phone Numbers,’’ January 24, 2008, http://chinadigitaltimes.net/2008/01/beijing-mobiles-plan

-for-real-name-registration-for-easyown-cell-phone-numbers/.

160. State Council, Article 14, Hulianwang xinxi fuwu guanli banfa [Measures for managing Inter-

net information services], September 25, 2000.

161. China Internet Network Information Center, ‘‘Statistical Survey Report on the Internet De-

velopment in China,’’ March 23, 2009, http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/

131303.pdf.

162. State Council, Articles 19, 21, 23, Hulianwang shangwang fuwu guanye changsuo guanli tiaolie

[Regulations on the administration of business sites providing Internet services], September 29,

2002.

163. Ministry of Information Industry, Article 14, Hulianwang dianzi gonggao fuwu guanli guiding

[Rules on the management of Internet electronic bulletin services], October 7, 2000.

164. Chinese Human Rights Defenders, ‘‘zhengfu ruhe jiankong women de dianzi wangluo tongxu’’

[How does government monitor our online communication?], http://crd-net.org/Article/Class1/

200803/20080324093843_8168.html.

165. Ibid.

166. Nart Villeneuve, ‘‘Breaching Trust: An Analysis of Surveillance and Security Practices on

China’s TOM-Skype Platform,’’ Information Warfare Monitor/ONI Asia, October 1, 2008, http://

www.nartv.org/mirror/breachingtrust.pdf.

167. John Markoff, ‘‘Surveillance of Skype Messages Found in China,’’ New York Times, October 1,

2008, http://www.nytimes.com/2008/10/02/technology/internet/02skype.html?pagewanted=all.

168. Sky Canaves, ‘‘Skype Responds to China Surveillance Report,’’ Wall Street Journal Blogs:

China Journal, October 2, 2008, http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/10/02/skype-response

-on-china-surveillance-report/?mod=googlenews_wsj.

169. Sumner Lemon, ‘‘China Tightens Surveillance of Internet Forums,’’ The Standard, March,

2005, http://archive.thestandard.com/internetnews/002807.php.

170. Reporters Without Borders, ‘‘ ‘Living Dangerously on the Net,’ ’’ May 12, 2003, http://www

.rsf.org/article.php3?id_article=6793.

171. Phillip Pan, ‘‘Chinese Crack Down on Student Web Sites,’’ Washington Post, March 24, 2005,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61334-2005Mar23.html.

172. Australia Broadcasting Corporation, ‘‘China’s Mobile Network: A Big Brother Surveillance

Tool?’’ January 28, 2008, http://www.abc.net.au/news/stories/2008/01/28/2147712.htm.

173. China Business Daily, ‘‘tongxin duanxiaoxi fuwu guanli guiding jijiang chutai’’ [Regulation on

the management of short message service will soon come into being], March 27, 2008, http://

www.txxxb.com/news/article.php?id=7544; Australia Broadcasting Corporation, ‘‘China’s Mobile

China 485

http://chinadigitaltimes.net/2008/01/beijing-mobiles-plan
http://www.cnnic.net.cn/uploadfiles/pdf/2009/3/23/
http://crd-net.org/Article/Class1/
http://www.nartv.org/mirror/breachingtrust.pdf
http://www.nartv.org/mirror/breachingtrust.pdf
http://www.nytimes.com/2008/10/02/technology/internet/02skype.html?pagewanted=all
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/10/02/skype-response
http://archive.thestandard.com/internetnews/002807.php
http://www
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A61334-2005Mar23.html
http://www.abc.net.au/news/stories/2008/01/28/2147712.htm
http://www.txxxb.com/news/article.php?id=7544
http://www.txxxb.com/news/article.php?id=7544


Network.’’; Chinese Human Rights Defenders, ‘‘zhengfu ruhe jiankong women de dianzi wangluo

tongxu’’ [How does government monitor our online communication?], http://crd-net.org/Article/

Class1/200803/20080324093843_8168.html.

174. Australia Broadcasting Corporation, ‘‘China’s Mobile Network: A Big Brother Surveillance

Tool?’’ January 28, 2008, http://www.abc.net.au/news/stories/2008/01/28/2147712.htm.

175. Ibid.

176. Brian Krebs, ‘‘Cyber Attacks Target Pro-Tibet Groups,’’ Washington Post, March 21, 2008,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/21/AR2008032102605.html.

177. Information Warfare Monitor, ‘‘Tracking GhostNet: Investigating a Cyber Espionage Net-

work’’ (Citizen Lab/the SecDev Group), March 29, 2009, http://www.tracking-ghost.net.

178. Human Rights Watch, ‘‘In the Words of Chinese Officials,’’ June 13, 2008, http://china.hrw

.org/in_the_words_of_chinese_officials.

179. Xinhua News Agency, ‘‘Openness to Foreign Media to Remain after Games,’’ July 30, 2008,

http://www.chinadaily.com.cn/china/2008-07/30/content_6890786.htm.

180. Jacquelin Magnay, ‘‘Fury Vented at Great Firewall of China,’’ Sydney Morning Herald, July

28, 2008, http://www.smh.com.au/news/beijing2008/reporters-vent-fury-at-great-firewall-of-china/

2008/07/27/1217097058479.html.

181. Katie Thomas, ‘‘Officials Investigate Reports of Censorship at Olympic Press Center,’’

New York Times, Jul 29, 2008, http://olympics.blogs.nytimes.com/2008/07/29/officials-investigate

-reports-of-censorship-at-olympic-press-center/?hp.

182. Nick Mulvenney, ‘‘Update 1—Olympics—IOC Admits to Deal with China on Censorship,’’

Reuters, July 30, 2008, http://www.reuters.com/article/olympicsNews/idUSPEK15086520080730

?sp=true.

183. Xinhua News Agency, ‘‘Beijing Olympic Press Centers Open,’’ July 8, 2008, http://news

.xinhuanet.com/english/2008-07/08/content_8509880.htm

184. Keith Bradsher, ‘‘China Blocks Access to the Times’s Web Site,’’ New York Times, December

19, 2008, http://www.nytimes.com/2008/12/20/world/asia/20china.html.

185. Miguel Helft, ‘‘YouTube Blocked in China, Google Says,’’ New York Times, March 24, 2009,

http://www.nytimes.com/2009/03/25/technology/internet/25youtube.html?_r=1&hp.

186. See Herdict Web Site Report, ‘‘www.blogger.com in China,’’ as of May 25, 2009, http://www

.herdict.org/web/explore/detail/id/CN/2488.

187. Tania Branigan, ‘‘China Blocks Twitter, Flickr and Hotmail Ahead of Tiananmen Anniver-

sary,’’ Guardian, June 2, 2009, http://www.guardian.co.uk/technology/2009/jun/02/twitter-china.

188. See Rebecca MacKinnon, ‘‘Original Government Document Ordering ‘Green Dam’ Software

Installation,’’ RConversation Blog, June 8, 2009, http://rconversation.blogs.com/rconversation/

2009/06/original-government-document-ordering-green-dam-software-installation.html.

486 China

http://crd-net.org/Article/
http://www.abc.net.au/news/stories/2008/01/28/2147712.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/21/AR2008032102605.html
http://www.tracking-ghost.net
http://china.hrw
http://www.chinadaily.com.cn/china/2008-07/30/content_6890786.htm
http://www.smh.com.au/news/beijing2008/reporters-vent-fury-at-great-firewall-of-china/
http://olympics.blogs.nytimes.com/2008/07/29/officials-investigate
http://www.reuters.com/article/olympicsNews/idUSPEK15086520080730
http://news
http://www.nytimes.com/2008/12/20/world/asia/20china.html
http://www.nytimes.com/2009/03/25/technology/internet/25youtube.html?_r=1&hp
http://www.blogger.com
http://www
http://www.guardian.co.uk/technology/2009/jun/02/twitter-china
http://rconversation.blogs.com/rconversation/


189. Ministry of Industry and Information Technology, guanyu jisuanji yuzhuang luse shangwang

guolu ranjian de tongzhi [Notice regarding the pre-installation of ‘‘green’’ online filtering software

on computers], May 19, 2009, http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-09/17073163327.shtml; Human

Rights in China, ‘‘Chinese Government Orders Computer Manufacturers to Pre-install Filtering

Software,’’ June 8, 2009, http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision_id=169834&

item_id=169820; Xinhua News Agency, ‘‘Anti-porn Filter Software Stirs Up Disputes in China,’’

June 11, 2009, http://news.xinhuanet.com/english/2009-06/11/content_11522822.htm.

190. Ministry of Industry and Information Technology, guanyu jisuanji yuzhuang luse shangwang

guolu ranjian de tongzhi [Notice regarding the pre-installation of ‘‘green’’ online filtering software

on computers], May 19, 2009, http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-09/17073163327.shtml.

191. OpenNet Initiative, ‘‘China’s Green Dam: The Implications of Government Control Encroach-

ing on the Home PC,’’ June 12, 2009, http://opennet.net/chinas-green-dam-the-implications

-government-control-encroaching-home-pc.

192. Ibid.

193. Ibid.

194. Ibid.

195. Scott Wolchok, Randy Yao, and J. Alex Halderman, ‘‘Analysis of the Green Dam Censorware

System,’’ Computer Science and Engineering Division, University of Michigan, June 11, 2009,

http://www.cse.umich.edu/~jhalderm/pub/gd/.

196. OpenNet Initiative, ‘‘China’s Green Dam: The Implications of Government Control Encroach-

ing on the Home PC,’’ June 12, 2009, http://opennet.net/chinas-green-dam-the-implications

-government-control-encroaching-home-pc.

China 487

http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-09/17073163327.shtml
http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision_id=169834&
http://news.xinhuanet.com/english/2009-06/11/content_11522822.htm
http://tech.sina.com.cn/it/2009-06-09/17073163327.shtml
http://opennet.net/chinas-green-dam-the-implications
http://www.cse.umich.edu/~jhalderm/pub/gd/
http://opennet.net/chinas-green-dam-the-implications



