
Saudi Arabia

Saudi Arabia filters Web sites related

to opposition political groups, human

rights issues, and religious content

deemed offensive to Muslims. Pornog-

raphy and Web sites containing LGBT

content are pervasively filtered, as

are circumvention and online privacy

tools. Bloggers have been arrested and

blogs and Web sites run by online

activists have been blocked.

Background

Saudi Arabia is the birthplace of the Prophet Muhammad and the cradle of Islam. It

embraces a strict interpretation of Sunni Islam and has a strong religious self-identity.

Political parties are banned, and activists who publicly call for reform risk being jailed.1

Journalism is strictly controlled, and journalists must exercise self-censorship in order

to avoid government scrutiny and dismissal.2

Despite substantial Saudi investment in pan-Arab satellite television such as the

Dubai-based MBC channels and the Bahrain-based Orbit Satellite Network, the media

environment within Saudi Arabia is one of the most tightly controlled in the region.

RESULTS AT A GLANCE

Filtering

No Evidence

of Filtering

Suspected

Filtering

Selective

Filtering

Substantial

Filtering

Pervasive

Filtering

Political �
Social �
Conflict and security �
Internet tools �

Other Factors Low Medium High

Not

Applicable

Transparency �
Consistency �



The kingdom’s four television networks—including news channel Al-Ikhbaria—and its

radio stations are operated by the state-owned Broadcasting Service of the Kingdom of

Saudi Arabia (BSKSA), which is chaired by the Saudi minister of culture and informa-

tion.3 Private television and radio stations are prohibited on Saudi soil.4 However, the

minister of culture and information said in May 2009 that an official committee had

been formed to study the draft privatization project of Saudi television and the Saudi

News Agency, and that the Ministry of Culture and Information was considering grant-

ing a number of radio licenses.5

Blogging has grown as a medium for expression in Saudi Arabia, with an estimated

2,000 bloggers in 2006, half of whom are women.6 In 2005, the government tried to

ban Blogger, the platform most often used by Saudi bloggers.7 However, after a few

days the ban was lifted, with the censors choosing to block specific content hosted on

the platform instead.8

In November 2008, Saudi activists launched for the first time a daring move to sup-

port a human rights campaign online and called for a two-day public hunger strike to

protest the detention without charges of human rights activists. The campaign was

highly publicized and received coverage from international media.9

In early 2009, Saudi Arabia was ranked by the Committee to Protect Journalists as

one of the ten worst countries in which to be a blogger, citing the widespread self-

censorship and local calls by influential clerics for harsh punishment for online writers

who post content deemed heretical.10

Internet in Saudi Arabia

Since its creation in 1998, the state-run Saudi Telecom Company (STC) had been the

sole provider of telecom services. However, in an effort to join the World Trade Organi-

zation (WTO), the government opened the telecommunication sector to competition

KEY INDICATORS

GDP per capita, PPP (constant 2005 international dollars) 21,659

Life expectancy at birth (years) 73

Literacy rate (percent of people age 15þ) 85

Human development index (out of 179) 55

Rule of law (out of 211) 87

Voice and accountability (out of 209) 193

Democracy index (out of 167) 161 (Authoritarian regime)

Digital opportunity index (out of 181) 75

Internet users (percent of population) 30.5

Source by indicator: World Bank 2009a, World Bank 2009a, World Bank 2009a, UNDP 2008, World

Bank 2009b, World Bank 2009b, Economist Intelligence Unit 2008, ITU 2007, ITU 2008.

562 Saudi Arabia



in 2002.11 To enhance the information and communication technology (ICT) infra-

structure in the kingdom, STC started installation of IP-VPN service at various speeds

of up to 2.5 Gbps.12

The telecom sector continues to grow with relative consistency. Service revenues

have been climbing steadily at an annual average rate of nearly 15 percent since 2001.

Despite high mobile revenues, the kingdom’s broadband penetration rate of about 1

percent remains well below the world average of 5 percent and the 20 percent bench-

mark of developed countries.13 This situation, however, is likely to change as advanced

ICT projects are introduced. These projects include STC’s launch of a home fiber-optic

service providing Internet speed reaching 100 Mbps for its clients in the kingdom.14

The government’s Internet Services Unit (ISU), a department of the King Abdulaziz

City for Science and Technology (KACST), has been responsible for overseeing Internet

services in Saudi Arabia and for implementing government censorship.15 As its Web

site explains, 25 licensed ISPs connect users to the national network.16 In accordance

with a Council of Ministers decision, the Saudi Communications Commission was

renamed the Communications and Information Technology Commission and took

charge of licensing and filtering processes previously managed by KACST.17

Because of numerous restrictions on the public interaction of unrelated men and

women and the limited roles of women in open society, the Internet has emerged not

only as a popular means of socialization but also as one that is dominated by women.

Reports estimate that two-thirds of Saudi Internet users are women.18 Some Saudis be-

lieve that cyberspace has encouraged people to lead ‘‘double lives,’’ conducting them-

selves in a more conservative manner in the public eye while engaging in far more

liberal behavior online.19

Legal and Regulatory Framework

Saudi newspapers are established by decree. Although pan-Arab newspapers are avail-

able, they are subject to censorship and tend to conform to the state’s standards when

contemplating the publication of sensitive content.20 Public criticism of the Saudi lead-

ership and the questioning of Islamic beliefs are not generally tolerated, but in the

post-9/11 era and amid instances of internal militancy, a bolder and more candid

approach has brought about at least some press and television coverage of more con-

troversial topics.21 This approach remains limited, however. For example, in January

2008 the Ministry of Culture and Information imposed a nationwide ban on all live

broadcasts from Saudi public television channels two days after disgruntled viewers

phoned in to the Al-Ikhbariya news channel and made critical remarks targeting senior

Saudi officials. The ban compelled Reporters Without Borders to call for a reversal of

the government’s action and the reinstatement of the network’s director, who had

been fired after the incident.22

Saudi Arabia 563



The Saudi government openly admits to filtering and explains its policy in a section

of the ISU Web site.23 According to this Web site, KACST is directly responsible for fil-

tering pornographic content, while other Web sites are blocked upon request from

‘‘government security bodies.’’ The Web site also has forms that enable Internet users

to request that certain Web sites be blocked or unblocked. According to a KACST offi-

cial, ‘‘The majority of blocked Web sites contain pornographic content, and over 90

percent of Internet users have tried to access a blocked Web site.’’24 The censors rely

on citizens, who send in roughly 1,200 requests a day to have Web sites blocked.25

In January 2008, Saudi Arabia implemented 16 articles of a new law on the use of

technology. Its provisions include penalties of ten years in prison and a fine for Web

site operators that advocate or support terrorism; three years and a fine for financial

fraud or invasion of privacy; and five years and a fine for those guilty of distributing

pornography or other materials that violate public law, religious values, and social

standards of the kingdom. Accomplices of the guilty parties and even those who are

proven to have only intended to engage in unlawful IT acts can receive up to half of

maximum punishments.26

Providers and distributors of Internet equipment can also be held liable under the

new law, including Internet café managers whose facilities are used to post content

that infringes upon the ‘‘values’’ of the kingdom.27

The new law was implemented amid global scrutiny of the landmark imprisonment

of Saudi blogger Ahmad Fouad Al-Farhan, who was arrested by the Saudi government

for violating ‘‘nonsecurity regulations.’’ Al-Farhan is reported to have stated that he

was arrested because he ‘‘wrote about political prisoners in Saudi Arabia.’’28 Al-Farhan

was freed after more than four months in prison.29

The new law has also been applied in nonpolitical cases. For example, a court fined

a young man 50,000 Saudi riyals (approximately USD 13,000) and sentenced him to

22 months in jail and 200 lashes after he was found guilty of breaking into a woman’s

e-mail account and stealing photos of her. The man threatened to post the photos of

the woman on the Internet if she did not agree to have an affair with him.30

In July 2008, the Saudi authorities reportedly refused to renew the residence permit

of an Egyptian national who had lived in Saudi Arabia for 44 years for writing articles

in newspapers and on the Internet that were critical of the Egyptian regime.31 The

Arabic Network for Human Rights Information claimed that the writer’s activities

‘‘only amount to writings about his concerns and opinions about Egypt and do not

include any Saudi related matters.’’32

In an unprecedented move, Saudi Arabia’s National Human Rights Society

announced attempts to have Web sites of Arab and international human rights or-

ganizations unblocked by the Saudi authorities.33 The chairman of the society said

that they are aware of the blocking of Web sites of Human Rights Watch, Reporters

Without Borders, and the Arabic Network for Human Rights Information inside Saudi

564 Saudi Arabia



Arabia. He added that ‘‘blocking these sites is tantamount to depriving Saudi Arabia of

its rights as a member of the UN Human Rights Council’’ and that ‘‘blocking those

websites violates clause 19 of the International Human Rights Declaration, which deals

with freedom of expression and clause 23 of the Arab Human Rights Charter.’’34

In May 2009, 13 female Saudi journalists filed complaints with the Ministry of

Interior accusing the local online newspaper Kul Al-Watan (All of the Homeland) of

‘‘defaming and distorting the image of the Saudi media.’’ The journalists said the on-

line newspaper published an offensive report entitled ‘‘Saudi Women in Red Nights,’’

in which it alleged that prostitution, alcohol, and drugs have become widespread in

Saudi society and that female journalists rely on illicit relationships with newspaper

bosses to get support and fame. One of the female journalists accused the writer of

taking advantage of an absence of censorship in online publishing in Saudi Arabia.35

Shortly thereafter, the minister of culture and information announced that Saudi

Arabia intends to enact laws, regulation, and legislation for newspapers and Internet

Web sites. This regulation will require Saudi-based Web sites to get official licenses

from a special agency under the purview of the Ministry. The minister said the pro-

posed regulation aims to deter ‘‘dangerous’’ writing in newspapers and on Web sites.36

Surveillance

Like many countries in the Middle East, the Saudi authorities monitor Internet activ-

ities. In March 2009, Internet cafés were ordered by the Ministry of Interior to install

hidden cameras and provide a record of names and identities of their customers.37

The Saudi religious police have also expressed an interest in practicing online surveil-

lance. Members of the religious police (the Commission for Promotion of Virtue and

Prevention of Vice) asked the chairman of the Saudi Shura (Consultative) Council to

enable them to have access to blocked Web sites, ‘‘to monitor immoral practices by

visitors of these sites.’’38 The religious police have argued that some young people

‘‘get involved in negative practices away from the eyes of the Saudi authorities’’ on

these blocked Web sites, and are therefore striving to put a stop to the ‘‘immoral

practices’’ online.39 The chairman of the Shura Council, however, questioned the legit-

imacy of the request and stated, ‘‘These justifications must be supported by clear evi-

dence, otherwise there is no need for it.’’40

ONI Testing Results

The OpenNet Initiative conducted in-country testing on three ISPs: STC, National

Engineering Services and Marketing (Nesma), and Arabian Internet and Communica-

tions Services (Awalnet). The three providers blocked the same Web sites, as expected

given the centrally administered filtering system.

Saudi Arabia 565



Using Secure Computing’s SmartFilter software for technical implementation and to

identify Web sites for blocking, the Saudi censors have increased the number of targeted

Saudi political reformists and opposition groups. In addition to the previously blocked

Web sites such as the Web sites of the Islah movement (www.islah.tv and islah.info)

and the Tajdeed movement (tajdeed.net), the authorities have added more opposition

Web sites to the block list. Examples include www.alumah.com and www.alhijazonline

.com. Testing in 2008–2009 also revealed that the censors now target user-generated

oppositional content such as the forum New Arabia (www.newarabia.org).

The ONI monitored in-country access to the blog of Saudi blogger Ahmad Fouad

Al-Farhan, who was jailed for more than four months. His blog was found to be

blocked during his arrest and continued to be blocked even after he was released from

prison. Also, the ONI verified that the Web site of the Voice of Saudi Women

(www.saudiwomen.net), now defunct, was indeed blocked in October 2008. The Web

site, according to Reporters Without Borders, published a number of analytical reports

about the status of women in Saudi society and has denounced impediments to

women becoming effective actors in Saudi society.41

The ONI also found that the blog Saudi Christian (christforsaudi.blogspot.com)

was blocked in Saudi Arabia in January 2009, after reports that Saudi blogger Hamoud

Bin Saleh declared on his blog that he converted from Islam to Christianity. The ONI

monitored the blog and found that it was removed in March 2009 for unknown

reasons.

In keeping with the Saudi government’s emphasis on protecting the ‘‘sanctity of

Islam’’ and the legitimacy of the regime, a number of Web sites opposing each are

also blocked. These include Web sites relating to minority Shia groups (www.yahosein

.com), a Bahai site (www.bahai.com), and sites that espouse alternative views of Islam,

such as the Web site of the Institution for the Secularization of Islamic Society

(www.secularislam.org). Web sites that present critical reviews of the religion of Islam

and try to convert Muslims to other religions were also censored (answering-islam.org,

www.islamreview.com).

The Web pages of a few global free speech advocates, such as Article19 (www

.article19.org) and the Free Speech Coalition (www.freespeechcoalition.com), are

blocked. However, filtering of human rights content primarily targets Saudi or regional

organizations. All Web pages of the Saudi Human Rights Center (www.saudihr.org) are

blocked.

The human rights Web site www.humum.net was found blocked in 2008–2009

testing, whereas only the page related to Saudi Arabia was found to be blocked in the

previous phase of testing. The Web site receives complaints on human rights violations

from Arab citizens and is run by the Cairo-based Arab Human Rights Information

Network.

566 Saudi Arabia

http://www.islah.tvandislah.info
http://www.alumah.com
http://www.alhijazonline
http://www.newarabia.org
http://www.saudiwomen.net
http://www.yahosein.com
http://www.yahosein.com
http://www.bahai.com
http://www.secularislam.org
http://www.islamreview.com
http://www.freespeechcoalition.com
http://www.saudihr.org
http://www.humum.net


Most global media Web sites tested, including Israel-based news outlets such as the

daily Haaretz (www.haaretz.com), were accessible. However, Web sites of certain prom-

inent Arabic newspapers and news portals were blocked, including the Arab-language

newspaper Al-Quds Al Arabi (www.alquds.co.uk) and the news portal Elaph (www

.elaph.com). Access to Elaph was restored several months after testing.

‘‘Immoral’’ social content continues to be a priority target for Saudi censors. The vast

majority of pornographic Web sites that were tested were blocked, as were most of

those featuring provocative attire or gambling. The 2008–2009 testing also showed

that censorship has expanded to block Arabic-language Web sites containing explicit

content.

Also blocked were numerous Web sites containing content relating to alcohol and

drugs, gay and lesbian issues, and sex education and family planning. A substantial

number of Internet tools, including anonymizers and translators, were filtered.

Conclusion

Saudi Arabia publicly acknowledges censoring morally inappropriate and religiously

sensitive material, but the authorities also filter political opposition Web sites and

resources on human rights issues. In addition, the state has introduced new surveil-

lance measures at Internet cafés and announced plans to start a system that will require

local Web sites to register with the authorities.

Saudi citizens have started to use the Internet for online activism, but the authorities

have arrested several online writers and blocked their content. A local human rights

group expressed interest in legally challenging the government’s censorship of human

rights Web sites.

Generally, Internet filtering in Saudi Arabia mirrors broader attempts by the state to

repress opposition and promote a single religious creed.

Notes

1. BBC News, ‘‘Country Profile: Saudi Arabia,’’ August 20, 2009, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/

middle_east/country_profiles/791936.stm.

2. Reporters Without Borders, ‘‘Saudi Arabia: Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article

.php3?id_article=20775&Valider=OK.

3. BBC News, ‘‘Country Profile: Saudi Arabia,’’ August 20, 2009, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/

middle_east/country_profiles/791936.stm.

4. Reporters Without Borders, ‘‘Saudi Arabia: Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article

.php3?id_article=20775&Valider=OK.

Saudi Arabia 567

http://www.haaretz.com
http://www.alquds.co.uk
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/
http://www.rsf.org/article
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/
http://www.rsf.org/article


5. Khaled al Oweigan, ‘‘Saudi Arabia to Regulate Kingdom-Based Websites,’’ Asharq Alawsat, May

13, 2009, http://aawsat.com/english/news.asp?section=5&id=16714.

6. Faiza Saleh Ambah, ‘‘New Clicks in the Arab World,’’ Washington Post, November 12, 2006,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/11/AR2006111100886.html.

7. Reporters Without Borders, ‘‘Saudi Arabia: Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article

.php3?id_article=20775&Valider=OK.

8. Ibid.

9. Internet and Democracy Blog, ‘‘Saudi Activists Launch a Daring and Bold Move to Support Hu-

man Rights,’’ November 3, 2008, http://blogs.law.harvard.edu/idblog/2008/11/03/saudi-activists

-launch-a-daring-and-bold-move-to-support-human-rights/.

10. Committee to Protect Journalists, ‘‘10 Worst Countries to Be a Blogger,’’ April 30, 2009, http://

www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php.

11. Khaleej Times Online, ‘‘Saudi Arabia’s Telecom Sector Growing Rapidly,’’ March 24, 2008,

http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/business/2008/March/business

_March715.xml&section=business&col=.

12. Arab News, ‘‘STC to Continue Free Installation of IP-VPN Service,’’ June 1, 2008, http://www

.arabnews.com/?page=6&section=0&article=110452&d=1&m=6&y=2008.

13. Khaleej Times Online, ‘‘Saudi Arabia’s Telecom Sector Growing Rapidly,’’ March 24, 2008,

http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/business/2008/March/business

_March715.xml&section=business&col=.

14. Saudi Gazette, ‘‘STC Starts Fiber Optic Network for Homes,’’ http://www.saudigazette.com.sa/

index.cfm?method=home.regcon&contentID=2008122825183.

15. Internet Services Unit, King Abdul Aziz City for Science and Technology, http://www.isu.net

.sa/.

16. Ibid.

17. Communications and Information Technology Commission, http://www.citc.gov.sa/.

18. Reporters Without Borders, ‘‘Saudi Arabia: Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article

.php3?id_article=20775&Valider=OK.

19. Arab News, ‘‘Online Campaigns to Protect Girls from Scandals,’’ April 4, 2008, http://www

.arabnews.com/?page=1&section=0&article=108566&d=4&m=4&y=2008&pix=kingdom.jpg&

category=Kingdom.

20. BBC News, ‘‘Country Profile: Saudi Arabia,’’ August 20, 2009, http://news.bbc.co.uk/1/hi/

world/middle_east/country_profiles/791936.stm.

21. Ibid.

568 Saudi Arabia

http://aawsat.com/english/news.asp?section=5&id=16714
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/11/AR2006111100886.html
http://www.rsf.org/article
http://blogs.law.harvard.edu/idblog/2008/11/03/saudi-activists
http://www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/business/2008/March/business
http://www
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/business/2008/March/business
http://www.saudigazette.com.sa/
http://www.isu.net
http://www.citc.gov.sa/
http://www.rsf.org/article
http://www
http://news.bbc.co.uk/1/hi/


22. Reporters Without Borders, ‘‘Information Minister Bans Live Programmes on State Televi-

sion,’’ February 1, 2008, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=25340.

23. Internet Services Unit, ‘‘Introduction to Content Filtering,’’ http://www.isu.net.sa/saudi

-internet/contenet-filtring/filtring.htm.

24. Raid Qusti, ‘‘Most of Kingdom’s Internet Users Aim for the Forbidden,’’ Arab News, October 2,

2005, http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=71012&d=2&m=10&y=2005.

25. Peter Burrows, ‘‘Internet Censorship, Saudi Style,’’ BusinessWeek, November 13, 2008, http://

www.businessweek.com/magazine/content/08_47/b4109068380136.htm?chan=magazine+channel

_in+depth.

26. David Westley, ‘‘Saudi Tightens Grip on Internet Use,’’ Arabian Business, January 26, 2008,

http://www.arabianbusiness.com/509226-saudi-tightens-grip-on-internet-useoni.

27. Reporters Without Borders, ‘‘Blogger Fouad al Farhan Freed after More Than Four Months in

Prison,’’ April 28, 2008, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26746.

28. David Westley, ‘‘Saudi Tightens Grip on Internet Use,’’ Arabian Business, January 26, 2008,

http://www.arabianbusiness.com/509226-saudi-tightens-grip-on-internet-useoni.

29. Reporters Without Borders, ‘‘Blogger Fouad al Farhan Freed after More Than Four Months in

Prison,’’ April 28, 2008, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26746.

30. Arab News, ‘‘Ahsa Youth Sentenced under Cyber Crime Law,’’ December 3, 2008, http://www

.arabnews.com/?page=1&section=0&article=116942&d=3&m=12&y=2008&pix=kingdom.jpg&

category=Kingdom.

31. Arabic Network for Human Rights Information, ‘‘The Arabic Network Calls on the Saudi

Authorities to Annul the Decision to Expel Egyptian Resident Abdullah Al Khyat,’’ July 26, 2008,

http://anhri.net/en/reports/2008/pr0726.shtml.

32. Ibid.

33. Mariam Al Hakeem, ‘‘Rights Group Seeks to Unblock Access to Websites,’’ Gulf News, April 1,

2008, http://www.gulfnews.com/News/Gulf/saudi_arabia/10202016.html.

34. Ibid.

35. Najah Alosaimi, ‘‘Web Newspaper Charged with Defamation,’’ Arab News, May 2, 2009,

http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=122106&d=2&m=5&y=2009&pix=kingdom

.jpg&category=Kingdom.

36. Khaled al Oweigan, ‘‘Saudi Arabia to Regulate Kingdom-Based Websites,’’ Asharq Alawsat,

May 13, 2009, http://aawsat.com/english/news.asp?section=5&id=16714.

37. OpenNet Initiative Blog, ‘‘Restriction on Internet Use in the Middle East on the Rise: Internet

Cafés in Saudi Must Install Hidden Cameras,’’ April 16, 2009, http://opennet.net/blog/2009/04/

restriction-internet-use-middle-east-rise-internet-caf%C3%A9s-saudi-must-install-hidden-came.

Saudi Arabia 569

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=25340
http://www.isu.net.sa/saudi
http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=71012&d=2&m=10&y=2005
http://www.businessweek.com/magazine/content/08_47/b4109068380136.htm?chan=magazine+channel
http://www.businessweek.com/magazine/content/08_47/b4109068380136.htm?chan=magazine+channel
http://www.arabianbusiness.com/509226-saudi-tightens-grip-on-internet-useoni
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26746
http://www.arabianbusiness.com/509226-saudi-tightens-grip-on-internet-useoni
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26746
http://www
http://anhri.net/en/reports/2008/pr0726.shtml
http://www.gulfnews.com/News/Gulf/saudi_arabia/10202016.html
http://www.arabnews.com/?page=1&section=0&article=122106&d=2&m=5&y=2009&pix=kingdom
http://aawsat.com/english/news.asp?section=5&id=16714
http://opennet.net/blog/2009/04/


38. Mariam Al Hakeem, ‘‘Religious Police Demand Access to Blocked Websites,’’ Gulf News, August

28, 2008, http://archive.gulfnews.com/news/gulf/saudi_arabia/10240886.html.

39. Ibid.

40. Ibid.

41. Reporters Without Borders, ‘‘Saudi Arabia: Authorities Block Women’s Rights Website,’’ Octo-

ber 30, 2008, http://www.rsf.org/fil_en.php3?id_rubrique=682&mois=10 (accessed July 30 2009).

570 Saudi Arabia

http://archive.gulfnews.com/news/gulf/saudi_arabia/10240886.html
http://www.rsf.org/fil_en.php3?id_rubrique=682&mois=10

