
Syria

The Syrian government has expanded

the range ofWeb content it filters, con-

tinues to detain citizens for expressing

their opinions online, and monitors

Internet use closely. Broadly worded

laws, characteristic of second-genera-

tion controls, invite government ha-

rassment and have prompted Internet

users to engage in self-censorship and

self-monitoring in order to avoid the

state’s ambiguous grounds for arrest.

Background

In Syria, the media are primarily owned and controlled by the government and the rul-

ing Baath party. Criticism of the president and his family is not allowed, journalists

practice self-censorship, and foreign reporters rarely receive accreditation.1 Though

there have been improvements in Syrian press freedom since Bashar al-Assad became

president in 2000,2 the state continues to use the ongoing state of emergency to arrest

media workers.3 Journalists and political activists constantly risk arrest for virtually any

reason and are ‘‘up against a whimsical and vengeful state apparatus which continually

adds to the list of things banned or forbidden to be mentioned.’’4 Syrian journalists

RESULTS AT A GLANCE

Filtering

No Evidence

of Filtering

Suspected

Filtering

Selective

Filtering

Substantial

Filtering

Pervasive

Filtering

Political �
Social �
Conflict and security �
Internet tools �

Other Factors Low Medium High

Not

Applicable

Transparency �
Consistency �



have been arrested for interviewing exiled regime opponents, participating in confer-

ences abroad, and criticizing government policies.5 In 2006, Reporters Without Borders

ranked Syria among the 13 ‘‘enemies of the Internet,’’6 and in 2007 described Syria as

the biggest prison for cyber dissidents in the Middle East because of the number of

arrests and the frequency of mistreatment of online activists.7 In 2009, the Committee

to Protect Journalists ranked Syria third in a list of the ten worst countries in which to

be a blogger, given the arrests, harassment, and restrictions that online writers in Syria

have faced.8

The government admits to censoring ‘‘pro-Israel and hyper-Islamist’’ Web sites, such

as those run by the illegal Muslim Brotherhood and those calling for autonomy for

Syrian Kurds.9 In defense of these practices, former Minister of Technology and Com-

munications Amr Salem has said that ‘‘Syria is currently under attack . . . and if some-

body writes, or publishes or whatever, something that supports the attack, they will

be tried.’’10

Internet in Syria

The telecommunications market in Syria is the most regulated in the Middle East and is

among the least developed. State-owned Syrian Telecom (STE) owns all telecommuni-

cations infrastructure and has made some substantial investment to bring services to

rural areas, but limited competition exists with private ISPs competing with STE in the

Internet provision market.11

A government body that is part of the Ministry of Telecommunications and Tech-

nology, STE is also the regulator of telecommunications in Syria; in addition to being

an ISP, it enjoys a monopoly over wired and wireless services provided anywhere in

Syria.12 Telecom providers in Syria include Syriatel,13 MTN,14 Aya,15 and SCS-Net,

which is the ISP arm of the Syrian Computer Society.16 Additionally, MTN and Syriatel

KEY INDICATORS

GDP per capita, PPP (constant 2005 international dollars) 4,260

Life expectancy at birth (years) 74

Literacy rate (percent of people age 15+) 83

Human development index (out of 179) 105

Rule of law (out of 211) 133

Voice and accountability (out of 209) 198

Democracy index (out of 167) 156 (Authoritarian regime)

Digital opportunity index (out of 181) 104

Internet users (percent of population) 16.7

Source by indicator: World Bank 2009a, World Bank 2009a, World Bank 2009a, UNDP 2008, World

Bank 2009b, World Bank 2009b, Economist Intelligence Unit 2008, ITU 2007, ITU 2008.

572 Syria



now offer 3G mobile broadband in four major cities, as well as EDGE and GPRS con-

nectivity (WAP) across the country.17 However, 3G is prohibitively expensive for most

Syrians at nearly USD 50 per month.

The Internet was introduced to the general public in Syria in 2000 as part of the

modernization reforms of President al-Assad. In the subsequent seven years, Internet

use soared by 4,900 percent, far exceeding the global growth rate of 249 percent. The

vast majority of Syrian users get online service at Syria’s ubiquitous Internet cafés and

from houses using dial-up connections over landlines.18 Syrian users continue to access

blocked Web sites using proxies and circumvention tools, and prefer to use Internet

cafés to browse banned content because they believe the government can monitor

Web surfing through home Internet connections.19

Legal and Regulatory Frameworks

The constitution of Syria provides for freedom of speech and of the press, but the

Syrian government restricts press freedom with repressive laws such as the Emergency

Law, which was put in place in December 1962 and broadly mandates the censorship

of various forms of communication; the 2001 Press Law which sets out sweeping con-

trols over publications printed in Syria; articles 286 and 287 of the penal code, which

criminalize spreading news abroad; and Decree No. 6 of 1965, which criminalizes

‘‘publishing news aimed at shaking the people’s confidence in the revolution.’’20

The Syrian authorities extended their censorship of Internet activities and monitor-

ing of Internet users in March 2008 by ordering Internet café users to provide users’

names, identification cards, and times they use their services.21 The head of the Syrian

Media Center told Reuters, ‘‘These steps are designed to terrorize Internet users and

spread fear and self-censorship in violation of the right to privacy and free expres-

sion.’’22 Government officials said these measures were necessary to guard against

what they described as attempts to spread sectarian divisions and ‘‘penetration by

Israel.’’23

In addition, an increasing number of Syrians have faced trial or been jailed for their

online writings, and the Syrian authorities continue judicial persecution of cyber dissi-

dents. For example, Habib Saleh was tried in December 2008 for publishing articles

calling for democracy in Syria on the Web site Elaph.com, which is censored in Syria,

and was given a three-year prison sentence in March 2009. Saleh was convicted under

article 285 of the criminal code for ‘‘weakening national sentiment’’ (a charge that is

applicable only in wartime, said his lawyer).24 Similarly, blogger Tariq Biasi received

a three-year sentence for ‘‘weakening national sentiment’’ as well as ‘‘publishing false

information’’ on a blog.25

In addition, owners of opposition Web sites face harassment by the authorities. For

example, lawyer and Web site editor Abdallah Souleiman Ali was detained for 12 days

Syria 573



for ‘‘persisting in publishing legal and political articles criticizing the role of the gov-

ernment’’ on his Web site Al Nazaha (alnazaha.org) in July 2008.26

Access to the social networking site Facebook was blocked in November 2007 as

part of a crackdown on political activism on the Internet. According to a women’s

rights advocate, this action was taken because Facebook helped Syrian civil society

form civic groups outside government control.27 However, the government claimed

that Facebook was blocked because it could become a conduit for Israeli penetra-

tion of Syrian youth.28 The advocacy group Syrian Media Center claims that at least

153 Web sites have been blocked, among which are Blogger (owned by Google), the

Arabic blogging host service Maktoob, YouTube, and Web sites of opposition parties,

Lebanese newspapers, and Lebanese groups opposed to ‘‘Syrian interference in Leba-

non.’’29 In September 2008, the Public Institution for Telecommunication ordered the

blocking of the entire Web site of the Cairo-based Arabic Network for Human Rights

Information (ANHRI) as well as their blogs (www.katib.org). Prior to that, only one

page on ANHRI’s site containing information about human rights violations in Syria

was blocked. The organization believes that this blocking was ordered by the security

forces, ‘‘which have a louder voice than the law and the Constitution in Syria.’’30

Internet cafés in Syria are subject to tough measures that make opening one very

difficult. To start an Internet café, one needs to get a license from the Syrian Telecom-

munications Institution, as well as a security license from the Interior Ministry, which

sets security instructions that require each café visitor to provide his or her name, iden-

tification, and the names of his or her mother and father.31 The café owner must also

show visitors which religious and political Web sites they are banned from using.32

Failure to follow the rules can result in closure of the café, large fines, and, in extreme

cases, jail time.33

Surveillance

On its Web site, STE states that the telecommunications it provides remain private and

shall not be shared except by law and regulations at an official request.34

However, café operators have reported that the authorities ask them to spy on their

customers and that they believe everything is monitored.35 A young cyber dissident

who was arrested at an Internet café in Damascus in late 2006 for his critical online

writings said security services often request café owners to spy on clients, and they pro-

vide them with software programs for the task.36 In addition, as mentioned earlier,

Internet café operators must keep a record of their clients’ names and identification to

present to the authorities on request.

Furthermore, Syria-based Web sites were ordered by the government in 2007 to

reveal the identity and name of those behind any article or comment they published.37

574 Syria

http://www.katib.org


The use of cell phones is also subject to surveillance. The Interior Ministry and the

Syrian Telecommunications Institution have banned the sale of cell phones that have

GPS and have WAP services that are not being properly monitored by the service

providers.38

Technical censorship in Syria is implemented using software from a Canadian com-

pany called Platinum, Inc.39 The company uses the ThunderCache solution for URL

filtering, which is a system capable of monitoring and controlling a user’s dynamic

Web-based activities as well as conducting deep packet inspection.40

ONI Testing Results

OpenNet Initiative testing was conducted on two ISPs in Syria: formally SCS-Net (also

known as Aloola) and Aya.

The testing results for 2008–2009 indicate that Syria’s Internet filtering regime has

increased the scope and depth of targeted content. Censorship has been extended to

include high-profile Web sites such as the video-sharing site YouTube, the social net-

working site Facebook, and the online shop Amazon.

Political filtering continues to be pervasive. For example, Web sites of the Syrian

branch of the Muslim Brotherhood such as ikhwansyria.com and jimsyr.com (now de-

funct) were blocked. Unlike results from 2006 to 2007, more Web sites affiliated with

the Muslim Brotherhood, including that of the Egyptian branch, were blocked. Exam-

ples include www.ikhwanonline.com, www.ikhwanweb.com, and www.ikhwan.net.

Results from 2006 to 2007 testing indicated that only two Kurdish Web sites

were blocked, but results from 2008 to 2009 testing show that several Kurdish Web

sites have been added to the block list. These include www.kurdnas.com, amude.net,

www.kurdistanabinxete.com, www.pajk-online.com, www.kurdmedya.com, and www

.kurdax.net.

Also blocked were the Web site of the United States Committee for a Free Lebanon

(freelebanon.org), which campaigns for an end to Syrian influence in Lebanese politics;

the Web site of the Lebanese Forces (www.lebanese-forces.org); and some Lebanese

newspapers such as www.annahar.com.

Several political Web sites were also filtered. Among them are the Web site of the

Reform Party of Syria (www.reformsyria.org), a Web site of a communist party in Syria

(www.syriaalaan.com), the Web site of the Hizb al-Tahrir or Liberation Party (www

.hizb-ut-tahrir.org)—an Islamist group that seeks to restore the Caliphate—and various

news and oppositional Web sites such as www.thisissyria.net, www.free-syria.com, and

www.syriatruth.org.

The tests conducted by ONI revealed that a number of Syrian blogs hosted on

Google’s popular blogging engine Blogger (blogspot.com) continue to be blocked, a

Syria 575

http://www.ikhwanonline.com
http://www.ikhwanweb.com
http://www.ikhwan.net
http://www.kurdnas.com
http://www.kurdistanabinxete.com
http://www.pajk-online.com
http://www.kurdmedya.com
http://www.lebanese-forces.org
http://www.annahar.com
http://www.reformsyria.org
http://www.syriaalaan.com
http://www.thisissyria.net
http://www.free-syria.com
http://www.syriatruth.org


finding which strongly suggests that ISPs have blocked access to all blogs hosted on

this service, including many apolitical blogs. Interestingly, Blogger.com (the site from

which users of the service write posts) is not blocked, meaning Syrian users can blog

but cannot read blogs (including their own). Also blocked was freesyria.wordpress.com,

a blog created to campaign for the release of Michel Kilo, a prominent Syrian journalist

imprisoned for his writings.

Results for 2008–2009 confirmed that Syria has unblocked access to the popular

e-mail service Hotmail as well as the small Web-based e-mail sites address.com and

netaddress.com. All three were found to be blocked in previous rounds of testing.

None of the Arabic-language e-mail sites ONI tested were blocked, though the Arabic-

language hosting site www.khayma.com was. Among the few Web sites found

unblocked since 2006–2007 testing were the localized Arabic version of Wikipedia

and the Web site of the Lebanese Free Patriotic Movement (www.tayyar.org).

Though most foreign news Web sites were accessible, those of some prominent

Arabic newspapers and news portals were found to be blocked. Examples include the

pan-Arab, London-based, Arabic-language newspapers Al-Quds al-Arabi (www.alquds

.co.uk/) and Al-Sharq al-Awsat (www.asharqalawsat.com), the news portal elaph.com,

the Kuwaiti newspaper Al Seyassah (www.alseyassah.com), the U.S.-based Web site of

the Arab Times (www.arabtimes.com), and the Islam-oriented news and information

portal Islam Online (islamonline.net). These publications frequently run articles criti-

cal of the Syrian government.

Web sites of human rights organizations were generally available. Those associated

with the London-based Syrian Human Rights Committee (SHRC) and the Web site of

the Syrian Observatory Human Rights (www.syriahr.com) were notable exceptions. As

indicated previously, some blogs that criticize the human rights record of Syria were

also blocked.

Several Israeli Web sites were tested to confirm whether or not Syria blocks the entire

‘‘.il’’ domain. All tested Web sites within the domain were blocked, suggesting that the

entire domain is indeed blocked. In addition, URLs containing the keyword ‘‘Israel’’

were found to be blocked.

Nearly one-third of the anonymizer Web sites tested were blocked, indicating some

measure of effort to preempt circumvention. None of the Web sites containing porno-

graphic content were found to be blocked, including the select few found blocked in

2006–2007 testing. Additionally, as in the 2006–2007 rounds of testing, Web sites

that focus on LGBT issues were generally available.

Syrian ISPs offer an optional filtering system to block content deemed immoral and

violent, as well as chat Web sites. The ONI did not test the scope and depth of these

optional systems.

Filtering continues to lack transparency; there is no explicit block page, and the ISPs

and telecom regulators do not publish clear information about what they filter.

576 Syria

http://www.khayma.com
http://www.tayyar.org
http://www.alquds.co.uk/
http://www.alquds.co.uk/
http://www.asharqalawsat.com
http://www.alseyassah.com
http://www.arabtimes.com
http://www.syriahr.com


Conclusion

In addition to high-profile Web sites such as YouTube, Amazon, and Facebook, the

Web sites blocked in Syria span a range of categories, with the most substantial filtering

being of Web sites that criticize government policies and actions or espouse opposi-

tional political views. Repressive legislation and the imprisonment of journalists and

bloggers for their activities online have led many Syrians to engage in self-censorship,

which conforms to second-generation controls found in other parts of the world.

Meanwhile, the government continues to promote the growth of the Internet through-

out the country.

Notes

1. BBC News, ‘‘Country Profile: Syria,’’ July 29, 2009, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle

_east/country_profiles/801669.stm.

2. Ibid.

3. Reporters Without Borders, ‘‘Syria—Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article.php3?id

_article=20777.

4. Ibid.

5. Ibid.

6. Reporters Without Borders, ‘‘List of the 13 Internet Enemies,’’ November 7, 2006, http://www

.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=19603.

7. Reporters Without Borders, ‘‘Syria—Annual Report 2007,’’ http://www.rsf.org/article.php3?id

_article=20777.

8. Committee to Protect Journalists, ‘‘10 Worst Countries to be a Blogger,’’ April 30, 2009, http://

www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php.

9. Guy Taylor, ‘‘After the Damascus Spring: Syrians Search for Freedom Online,’’ Reason Online:

Free Minds and Free Markets, February 2007, http://www.reason.com/news/show/118380.html.

10. Ibid.

11. Paul Budde Communication Pty., Ltd., ‘‘Syria—Telecoms, Mobile and Broadband,’’ http://

www.budde.com.au/buddereports/1168/Syria_-_Telecoms_Market_Overview__Statistics.aspx?r=51.

12. Syrian Telecom, http://www.ste.gov.sy.

13. Syriatel, http://www.syriatel.sy.

14. MTN, http://www.mtnsyria.com.

15. Aya, http://aya.sy/.

Syria 577

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle
http://www.rsf.org/article.php3?id
http://www
http://www.rsf.org/article.php3?id
http://www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://www.cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://www.reason.com/news/show/118380.html
http://www.budde.com.au/buddereports/1168/Syria_-_Telecoms_Market_Overview__Statistics.aspx?r=51
http://www.budde.com.au/buddereports/1168/Syria_-_Telecoms_Market_Overview__Statistics.aspx?r=51
http://www.ste.gov.sy
http://www.syriatel.sy
http://www.mtnsyria.com
http://aya.sy/


16. SCS-Net/Aloola Web site, http://www.scs-net.org/.

17. Zawya.com, ‘‘Syria: MTN and Syriatel Both Launch 3G Services,’’ January 21, 2009, http://

ae.zawya.com/countries/sy/macrowatch.cfm?eiusection=MTN%20AND%20SYRIATEL%20BOTH

%20LAUNCH%203G%20SERVICES&pass=1.

18. Phil Sands, ‘‘Syria Tightens Control over Internet,’’ The National, September 30, 2008, http://

www.thenational.ae/article/20080930/FOREIGN/664681062/1135.

19. International Relations and Security Network, ‘‘Syrian Youth Break through Internet Blocks,’’

June 3, 2008, http://www.isn.ethz.ch/isn/Current-Affairs/Security-Watch/Detail/?ots591=4888CAA0

-B3DB-1461-98B9-E20E7B9C13D4&lng=en&id=88422.

20. Freedom House, ‘‘Map of Press Freedom 2008,’’ http://www.freedomhouse.org/template.cfm

?page=251&year=2008.

21. Khaled Yacoub Oweis, ‘‘Syria Expands ‘Iron Censorship’ over Internet,’’ Reuters, March 13,

2008, http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true.

22. Ibid.

23. Ibid.

24. Reporters Without Borders, ‘‘Cyber-Dissident Habib Saleh Sentenced to Three Years in Jail,’’

March 16, 2009, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=30591.

25. Gideon Spitzer, ‘‘Dissident Watch: Tariq Biasi,’’ Middle East Quarterly, Vol. 16, No. 1 (2009):

96, http://www.meforum.org/2098/dissident-watch-tariq-biasi#_ftn2.

26. Reporters Without Borders, ‘‘Lawyer Held for 12 Days Is Latest Victim of Government Harass-

ment of Opposition Websites,’’ August 18, 2008, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=28190.

27. Khaled Yacoub Oweis, ‘‘Syria Blocks Facebook in Internet Crackdown,’’ Reuters, November,

23, 2007, http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSOWE37285020071123.

28. Ibid.

29. Khaled Yacoub Oweis, ‘‘Syria Expands ‘Iron Censorship’ over Internet,’’ Reuters, March 13,

2008, http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true.

30. Arabic Network for Human Rights Information, ‘‘Arabic Network for Human Rights Informa-

tion’s Website Is Entirely Blocked in Syria,’’ September 29, 2008, http://www.anhri.net/en/reports/

2008/pr0929.shtml.

31. Omar Abdelatif, ‘‘Opening Up an Internet Café in Syria? Good Luck,’’ Menassat, June 13,

2008, http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck.

32. Ibid.

33. Ibid.

34. Syrian Telecom, http://www.ste.gov.sy.

578 Syria

http://www.scs-net.org/
http://ae.zawya.com/countries/sy/macrowatch.cfm?eiusection=MTN%20AND%20SYRIATEL%20BOTH
http://ae.zawya.com/countries/sy/macrowatch.cfm?eiusection=MTN%20AND%20SYRIATEL%20BOTH
http://www.thenational.ae/article/20080930/FOREIGN/664681062/1135
http://www.thenational.ae/article/20080930/FOREIGN/664681062/1135
http://www.isn.ethz.ch/isn/Current-Affairs/Security-Watch/Detail/?ots591=4888CAA0
http://www.freedomhouse.org/template.cfm
http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=30591
http://www.meforum.org/2098/dissident-watch-tariq-biasi#_ftn2
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=28190
http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSOWE37285020071123
http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true
http://www.anhri.net/en/reports/
http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck
http://www.ste.gov.sy


35. Omar Abdelatif, ‘‘Opening Up an Internet Café in Syria? Good Luck,’’ Menassat, June 13,

2008, http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck.

36. Zeina Karam, ‘‘Syria Tightens Controls on Internet Users,’’ New York Times, March 25, 2008,

http://www.nytimes.com/2008/03/25/technology/25iht-media.4.11415911.html?_r=1.

37. Khaled Yacoub Oweis, ‘‘Syria Expands ‘Iron Censorship’ over Internet,’’ Reuters, March 13,

2008, http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true.

38. Omar Abdelatif, ‘‘Opening Up an Internet Café in Syria? Good Luck,’’ Menassat, June 13,

2008, http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck.

39. Syrian Observatory Human Rights, Taqrir al-Markez al-Suri lile’lam wahuriyat altabir ‘an halat

‘a’elam walhuriyat alsahafiyah [Syrian Center for Media and Freedom of Expression’s report on

media and press freedom in Syria], May 3, 2009, http://www.syriahr.com/3-5-2009-syrian

%20observatory6.htm.

40. Platinum, Inc., http://platinum.sy/index.php?m=90; ThunderCache, http://www.thundercache

.com/pages/filtering.html.

Syria 579

http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck
http://www.nytimes.com/2008/03/25/technology/25iht-media.4.11415911.html?_r=1
http://uk.reuters.com/article/internetNews/idUKL138353620080313?sp=true
http://www.menassat.com/?q=en/news-articles/3943-opening-internet-caf-syria-good-luck
http://www.syriahr.com/3-5-2009-syrian
http://platinum.sy/index.php?m=90
http://www.thundercache



